Верховна Рада ухвалила в цілому нову редакцію Закону «Про державну службу». Про це повідомляє видання «Голос України».
«За» проголосував 261 народний депутат.
– Вітаю всіх із прийняттям закону про державну службу. Тепер у нас є п’ять місяців, щоб врегулювати всі необхідні питання, – сказав після успішного голосування Голова Верховної Ради Володимир Гройсман.
За його словами, це саме той закон, який дасть змогу вибудувати нову систему, в якій почнуть формуватися професійні кадри державного управління.
– У всіх нас є багато питань до якості державної служби, тому цей закон дасть відповідь, як за декілька років отримати абсолютно нову та якісну державну службу. Так, як її отримали країни Європи з розвиненою економікою та високим рівнем життя, – наголосив глава парламенту.
Поправку про пенсії не прийняли
Голова підкомітету Комітету Верховної Ради з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Альона Шкрум, представляючи проект закону «Про державну службу», підкреслила що цей законопроект, без перебільшення, дозволяє зробити революцію в управлінні нашою державою, а держслужбовців – політично неупередженими та професійними. За її словами, під час підготовки документа до другого читання вдалося значно поліпшити його якість. Зокрема, було розглянуто 1382 поправки та пропозиції, що надійшли від 125 суб’єктів права законодавчої ініціативи. Із них повністю враховано 418 пропозицій, 112 – частково, 32 – враховано по суті, 85 – враховано редакційно та 735 – відхилено.
Зважаючи на величезний обсяг поправок, комітет запропонував вдатися до процедури ad hoc, тобто, розглянувши лише принципові зауваження, ухвалювати остаточне рішення. Після тривалої дискусії, під час якої народний депутат Максим Бурбак зауважив, що в разі, якщо не буде ухвалено цей законопроект, то з 1 січня наступного року має набути чинності документ часів Януковича, такий підхід підтримали 229 депутатів.
Після цього голова підкомітету повідомила, що з представниками фракцій було узгоджено, що закон про державну службу набуде чинності не з 1 січня, а 1 травня 2016 року.
– Закон важкий і комплексний, тому Кабінет Міністрів має підготувати понад 30 нормативно-правових актів, – сказала Шкрум.
Крім того, за цей час уряд має подати, а парламент ухвалити законопроект про приведення законодавства у відповідність до закону про державну службу. Також домовлено, що керівник апарату Верховної Ради призначається на посаду та звільняється з посади парламентом, а керівник апарату Президента на посаду призначається та звільняється самим Президентом.
Статтю, якою врегульовується питання оплати держслужбовців, доповнено положенням, що, окрім бюджету, на це можуть спрямовуватися кошти, які надходитимуть від Європейського Союзу, міжнародних організацій, донорських установ та урядів іноземних держав. Під час обговорення найбільше дискусій точилося довкола поправок народного депутата Юрія Шухевича (Радикальна партія), котрий наполягав на тому, що пенсії держслужбовців мають нараховуватися за єдиними для всіх принципами, тоді як Прикінцеві положення законопроекту про держслужбу містять винятки.
Альона Шкрум на це зазначила, що в самому законі чітко записано, що пенсії держслужбовцям нараховуватимуться так само, як і всім громадянам. Проте за рекомендацією юристів та європейських експертів до Прикінцевих положень таки було включено положення, яке діятиме до набрання законом чинності та передбачатиме, що ті, хто 10 чи 20 років відпрацював на державній службі та сплачував підвищений Єдиний соціальний внесок, мають право на призначення вищої пенсії.
– Ми боїмося, що ці пенсії будуть повертати через Європейський Суд з прав людини, – зізналася вона та запевнила, що з дня набрання чинності законом жодних інших пенсій для держслужбовців не буде.
До цієї дискусії активно підключилася народний депутат Людмила Денісова («Батьківщина»), котра закликала не забувати, що ті, хто багато років відпрацював на держслужбі, зокрема, представники органів місцевого самоврядування, сплачували у п’ять разів більші соціальні внески та навіть зараз, коли їм уже не призначають пенсії держслужбовців, продовжують сплачувати у 2,5 разу більший ЄСВ.
Лідер фракції Радикальної партії Олег Ляшко на це заперечив, що держслужбовці сплачують лише на 3 відсотки більші внески, тож нехай і пенсію отримують на 3 відсотки більшу.
Ця дискусія могла б тривати дуже довго, тож її вирішили за допомогою голосування, яке показало, що для підтримки поправки Юрія Шухевича голосів обмаль.
Глава парламенту зазначив, що Верховна Рада матиме п’ять місяців, щоб повернутися до цього питання.
10 плюсів нового закону
Микола Виговський, експерт ініціативи «Реанімаційний Пакет Реформ», назвав 10 позитивних моментів нового закону:
1. Вбиває політичну корупцію
В Україні більше не буде призначень за квотним принципом, за хабар чи з мотивів особистої вірності.
Всі призначення – через конкурс. Особливо найвищі. Доведи, що ти найкращий, тоді управляй державним органом.
2. Громадськість вперше отримає вплив на призначення найвищих чиновників держави
Добір на посади категорії «А» здійснюватиме спеціально створений орган – Комісія з питань формування вищого корпусу державної служби. Третину її складатимуть громадські активісти. Також в комісії будуть представники Парламенту, Президента, Уряду, професійних спілок, асоціації роботодавців. За посадою входять голова Антикорупційного бюро та голова профільного агентства з питань державної служби.
Таке широке представництво та участь громадськості унеможливлять маніпуляції та «договорняк» при призначеннях на найвідповідальніші позиції.
3. Звільняє чиновника від політичних впливів
Повна заборона участі держслужбовців категорії «А» в політичних партіях.
Роками правлячі партії втягували в свої лави топ-управлінців, з часом ламаючи їх та підкорюючи вузькопартійному інтересу замість державного.
4. Розмежування патронатних, політичних та адміністративних посад
Вводиться посада державного секретаря. Державний секретар – чиновник категорії «А» – обирається на конкурсі, керує апаратом міністерства. Він залишається при зміні Кабінетів Міністрів, чим забезпечує інституійну тяглість у діяльності міністерств. Забезпечує виконання завдань міністра. Зараз цю функцію виконує політична фігура – заступник міністра-керівник апарату.
Патронатні посади – радники, прес-секретарі, помічники втрачають статус держслужбовців. Логіка проста: нема конкурсу – нема статусу.
5. Строкове призначення для найвищих держслужбовців
Чиновники категорії «А» призначатимуться на 5 років. Перебування на посаді – не довше двох строків.
6. Зменшення суб’єктивного впливу керівника на підлеглих
Зараз частка премій у заробітній платі держслужбовця сягає в середньому 70-80%. Решта – посадовий оклад. Тобто більшість того, що людина отримує на руки, залежить виключно від доброї волі керівника, що створює широкі можливості для маніпуляцій підлеглими та шантажу.
Після прийняття законопроекту структура заробітної плати виглядатиме наступним чином:
70% – посадовий оклад
30% – надбавки та премії.
7. Дані соціологічних досліджень
Відповідно до останніх соціологічних досліджень Фонду демократичних ініціатив імені Ілька Кучеріва, 44% населення України вважає, що основним гальмом реформ в Україні є чиновники.
Без реформи державної служби жодна реформа не впроваджуватиметься належним чином, вважають громадяни України, і вони абсолютно праві.
8. Скасування необґрунтованих пільг та перехід на загальну пенсійну систему
На державній службі потрібно ефективно впроваджувати політику держави, а не перекладати папірці в очікування спеціальної пенсії
Особливо хвилюватися нормальним держслужбовцям також немає чого. За рахунок поступового збільшення зарплат, пенсії також зростатимуть, нехай і з меншою ставкою відрахувань в пенсійний фонд, ніж до того.
9. Вимоги міжнародної спільноти
Прийняття законопроекту про державну службу є умовою отримання близько 2 мільярдів гривень безповоротної фінансової допомоги від Європейського Союзу. І це в умовах фактично переддефолтного стану.
10. Опір старої системи
Мабуть, ще жоден законопроект не мав такої кількості підкилимних підніжок до прийняття. Якщо корумпована система так йому опирається, це означає, що ми з вами на правильному шляху.