Проміжні вибори: що пишуть полтавські ЗМІ

8 липня 2016 о 10:141283 Kolo.poltava.ua (Новини Полтави) Полтава, вул. Фрунзе, 65 +380532613245
До проміжних виборів народних депутатів у деяких округах залишився буквально тиждень.

Полтавські ЗМІ висвітлюють передвиборчий процес не надто охоче. Хоча писати
про підготовку та передвиборчий процес почали ще кілька місяців тому. На жаль, більшість написаного – паркет.

З 11 липня триватиме останній тиждень перед виборами. А уже 17 липня на Полтавщині, так само як і у деяких інших виборчих округах держави відбудуться проміжні вибори до Верховної Ради. Вибори у полтавському окрузі №151 відбуватимуться, оскільки тепер уже екс-нардеп Тарас Кутовий (БПП) став Міністром аграрної політики та продовольства.

Однак в полтавській пресі не спостерігається особливої зацікавленості темою проміжних виборів. Більшість видань не створюють власного контенту, а використовують прес-релізи громадянської мережі ОПОРА, офіційні повідомлення управління Національної поліції в Полтавській області, повідомлення із соціальних мереж тощо.

Наприклад, описуючи факт нібито маніпуляцій, до яких вдається один із кандидатів, деякі ЗМІ просто публікують матеріал, наданий іншими кандидатами, позначаючи його плашкою «реклама».

Найбільше публікацій, які передруковують полтавські ЗМІ – це прес-релізи громадянської мережі ОПОРА.

Загалом протягом червня та станом на початок липня полтавські онлайн-видання та кілька найпопулярніших газет у Полтаві («Вечірня Полтава», «Коло», «Зоря Полтавщини») написали приблизно тисячу різних публікацій на тему проміжних виборів. У газетах більше переважають виважені матеріали, із дотриманням елементарних журналістських стандартів (достовірність, оперативність, баланс думок та точок зору, точність, повнота, відокремлення фактів від коментарів). У друкованих виданнях Полтави паркету мало, бо в газетах, як правило, обмежена площа. Друковані ЗМІ стараються подати якомога якісний матеріал. Це зумовлено не лише тим, що в газетах обмаль місця для паркетних новин, а ще й тим, що видання кожним надрукованим матеріалом намагаються здобути нових передплатників. Особливо це стосується «Зорі Полтавщини», яка зараз проходить етапи роздержавлення.

У онлайн-виданнях ситуація із дотриманням журналістських стандартів дещо гірша. Чим ближче до виборів – тим «гарячішими» стають новини на відповідну тему. Часто на першому місці стоїть не бажання подати читачеві якісний матеріал, в якому є усі або б принаймні кілька точок зору, а намагання швидше за інші ЗМІ опублікувати інформацію. У Полтаві онлайн-видання неофіційно змагаються: хто перший опублікував матеріал – той і молодець.

Аналітика є, журналістські стандарти – місцями відсутні

Майже відсутні у полтавських ЗМІ аналітичні публікації на тему проміжних виборів у окрузі №151. Але все ж таки матеріали з претензією на аналітику.

6 липня на сайті інтернет-видання «Полтавщина» з’явилася публікація із назвою «Кандидати пишуть свої передвиборчі програми зі стелі, обіцяючи те, що навряд чи зможуть виконати». У матеріалі проаналізовано передвиборчі програми не усіх кандидатів, а усього 8 із зареєстрованих 47. У публікації «шкутильгають» дотримання журналістських стандартів. Зокрема, наявні оціночні судження. Наприклад, написано: «Якщо кандидат нездатний навіть скласти просту передвиборчу програму, то як він тоді збирається її захищати і тим більше втілювати в життя».

Цікаво, що для аналізу редакція вибрала так званих найсильніших кандидатів. Можливо, проект матиме продовження.

Спецпроект про вибори веде лише одне полтавське ЗМІ

У червні на сайті видання «Полтавщина» з’явився цікавий проект «Варто знати». Його мета – допомогти полтавському читачеві не стати жертвою інформаційних маніпуляцій і прямого обману; надати виборцям всебічну об’єктивну інформацію про кандидатів, аби громадяни мали змогу самостійно проаналізувати її і не піддатися на технології та підкуп. По суті, це єдиний повноцінний полтавський проект виключно про проміжні вибори. На тему виборів уже опублікували 14 матеріалів.

Суд через висвітлення виборів

4 липня на сторінці у Фейсбуці редакція газети «Події та коментарі» (Полтавська область) заявила, що кандидат у нардепи у виборчому №151 Сергій Мамоян подав неправдиву інформацію в агітаційному бюлетені, використавши публікацію газети.

– Зі звичайнісінького опитування, як до цього питали про вибори мера у Полтаві чи про декомунізацію, чи про футбольні уподобання, вийшла дуже цікава стаття про те, як кандидат Мамоян управляється в способах фальсифікування опитувань. Депутатське крісло настільки спокушає кандидата Сергія Мамояна, що він опустився до цинічної і нахабної брехні. Ми мали намір підбити підсумки і розповісти дуже неприємні для "простих кандидатів" речі, які вдалися до накручування голосів, про голосування не мешканцями 151-го виборчого округу, недоліки інтернет-голосувань та інше, бо нас надихнула публікація "Территория ботов: кто и как создаёт параллельную реальность в украинских соцсетях" і ми вирішили перевірити реальність усього викладеного у своєму локальному просторі. Як виявилось, це працює. Нас можна привітати з успішним міні-розслідуванням. Видання вимагає негайного спростування (в тому числі за формулювання "газета Тараса Кутового"), нової публікації і такого ж масового її поширення, а також вибачень, як перед газетою, так і перед виборцями, думкою яких Ви намагаєтесь маніпулювати. Якщо цього не буде зроблено у найкоротші терміни, питання буде вирішуватись у судовому порядку. Редакція висловлює неповагу нечесному учаснику виборчих перегонів і закликає повернутись до чесної боротьби, а також бажає справедливого осуду усіма виборцями, яких намагались одурити, – з такою заявою виступила редакція газети «Події та коментарі». Пізніше представники Опори поспілкуватися з Сергієм Мамояном. Він не вбачає в діях свого штабу порушень, мовляв, соціологію розмістили на сайті видання, тож порушення ніякого немає. Це перший скандал, пов’язаний із висвітленням перебігу передвиборчого періоду на окрузі №151.

Підсумовуючи, хочу зауважити, що безпосереднє завдання редакцій – з’ясовувати і інформувати свого читача. Отримані прес-релізи чи інші офіційні матеріали варто обробляти і доповнювати, а не просто передруковувати їх на сайті чи шпальтах газети. Не варто забувати про те, що якщо ЗМІ мовчатимуть про події, які цікавлять читача, торкаються його життя і можуть на нього впливати, або говоритимуть про ці події мало, – видання просто втратить читача. Він піде шукати інформацію там, де йому її дадуть у тому обсязі, в якому її потребує – повну, виважену, збалансовану та доступну.