Останню роль Тарас Бульба з Полтавщини так і не зіграв

Статті
Ніна Король4 листопада 2011 о 15:201734 Kolo.poltava.ua (Новини Полтави) Полтава, вул. Фрунзе, 65 +380532613245 Останню роль Тарас Бульба з Полтавщини так і не зіграв
Ім’я Михайла Швеця, оперного співака з полтавського краю, довгий час було овіяне таємницею. Замовчувалось, адже Швець емігрував до Америки, де й закінчив життя. Як хлопчина з села став солістом кращих театрів та чому не вдалось повернутись Михайлу до рідно
Ім’я Михайла Швеця, оперного співака з полтавського краю, довгий час було овіяне таємницею. Замовчувалось, адже Швець емігрував до Америки, де й закінчив життя. Як хлопчина з села став солістом кращих театрів та чому не вдалось повернутись Михайлу до рідного Городища, читайте далі. У селі Городище, що на Чорнухинщині, у працьовитій селянській родині народився Михайло Швець. Вчився у початковій школі. Ще малим хлопчиною Михайло почав співати у церковному хорі Свято-Преображенської церкви. – Він мав такий потужний голос, що коли співав у церкві, то від співу гасли свічки, – розповідає Валерій Тесленко, краєзнавець і музикознавець із Полтави. – Збереглися скупі записи та свідчення односельців про це. Кажуть, буцімто його голос так вразив людей, котрі були в церкві, чули Михайла і розумілись на співі, що порадили вчитись цьому професійно у Полтаві. Михайло Швець був невисоким на зріст, кремезним, мав потужний, але м’який голос, фото надане Валерієм Тесленком Михайло Швець був невисоким на зріст, кремезним, мав потужний, але м’який голос, фото надане Валерієм Тесленком Але де саме вчився Михайло Швець у губернському місті, точно невідомо. Валерій Тесленко вважає, що Швець спочатку закінчив духовну семінарію в Полтаві, а потім, імовірно, брав уроки у  Марії Денисенко, оперної  співачки, викладачки вокалу (адже до 1903 року музичного училища в Полтаві не було). Свідчення тому, що Швеця учила Марія Денисенко – лист, знайдений у сховищах одного з полтавських музеїв: «Милостивая Государыня! Не имею чести Вас знать, но часто аккомпанировал Вашему талантливому ученику Швецу, несколько раз выступавшему на эстраде, который доказал первоклассную школу как в отношении безукоризненного дыхания, великолепной дикции и тонкого понимания всего, за что он берется петь. Искренне благодарю Вас за все те часы наслаждения, в котором Вы главная виновница. С совершенным почтением, Ваш покорный слуга А. Новиков.» Листу цьому майже 100 років. Полтавський дослідник Валерій Тесленко вважає, що листа адресовано саме Марії Денисенко, авторитетній і талановитій викладачці співу у Полтаві кінця ХІХ – початку ХХ століття. Вона викладала спів у Полтавському інституті шляхетних дівчат. Серед її учнів – Іван Козловський, славнозвісний тенор, соліст Большого театру в Москві, інші солісти українських театрів. Серед них і Михайло Швець. Автор цього листа – А. Новиков, піаніст-акомпаніатор. У Полтаві поціновувачі мистецтва говорили, що місце Михайла Швеця на сцені в театрі. Тож Михайло після навчання в Полтаві вирушив у Санкт-Петербург, де став оперним співаком. Знання та навички поглиблює у професора Станіслава Сонкі. Під час навчання в Сонкі улітку Михайло приїздить додому в Городище, де допомагає батькам.  Співає у маєтку Володимира Горвиця, поміщика й мецената, який запрошує талановитого хлопця. А 1906 року навідав Полтаву, де вперше записав свій голос на грамплатівку. Серед пісень – «Заповіт» Шевченка, «Дивлюсь я на небо», народні пісні «Ой зійди, зійди, ясен місяцю», «Ой Дніпре, мій Дніпре», «Кармелюк» та інші. На платівку треба було працювати 4 місяці 1889 рік – у Російській імперії вперше з’явилась платівка. 1906 рік, квітень – Михайло Швець уперше виконав «Заповіт» Тараса Шевченка та записав на плівку у Полтаві. Платівки на початку ХХ століття коштували 1,25 царських рубля. За рік робітник отримував 5 рублів. Наприклад оселедець коштував 3 копійки. У 1907 року в Петербурзі Михайло записав російські пісні, такі як «Солнце всходит и заходит, «Собиралась туча черная» та ряд українських пісень. Після п’ятирічного навчання у професора Сонкі Михайло став працювати в оперній трупі Народного дому. Досяг визнання, став солістом імператорських театрів. Після Пітера – соліст на сцені Києва. Але не витримує напруженої роботи, адже за короткий сезон 1912 – 1913 року глядачам показали 37 опер, із яких 5 – прем’єри.  Далі Михайло їде до Тифліса (нині – Тбілісі), на Кавказі провів 3 продуктивних роки. Потім ризикнув дебютувати в одному з кращих на той час театрі імперії – Одеській опері. Полтавець у ролі Карася із опери «Запорожець за Дунаєм», фото надане Валерієм ТесленкомПолтавець у ролі Карася із опери «Запорожець за Дунаєм», фото надане Валерієм Тесленком Михайло емігрував, а родичів розкуркулили У 1818 році Михайло Швець емігрував до Америки під час першої хвилі еміграції. Він не довіряв радянській владі, як і багато тих митців, хто емігрував разом із ним, боявся репресій. Приміром, Федір Шаляпін також емігрував, але дещо пізніше (1922 року). Боявся Михайло Швець небезпідставно, адже його рідню в Городищі розкуркулили, вважали «ворогами народу». Брат та сестра залишились без засобів до існування. Артілі «Серп і молот» було потрібне дворище для конюшні, тому Ілька Швеця, брата Михайла, розкуркулили як класового ворога. Ілько зробив землянку і в ній жив. Полтавець мав досить рідкісний голос – Голос Михайла Швеця відносять до басу-профундо, у такого голосу дуже потужні нижні ноти, – говорить Валерій  У природі таких басів-профундо небагато. Тому саме Швеця найкраще сприймали глядачі у таких операх, як «Князь Ігор» (Кончак), «Життя за царя» (Сусанін), «Золотий півник» (Полкан). Діапазон голосу Михайла Федоровича сягав двох з половиною октав. Театральний квиток берегли все життя Театр у ХІХ – на початку ХХ століття був чи не єдиною розвагою, де глядачі знайомились із мистецтвом слова та піснею. Ходити до театру могли собі дозволити не всі, а лише заможні люди чи ті, хто відкладав на квиток. Білет із спектаклю іноді берегли все життя як пам’ять. У селі лише надгробок нагадує про родину Швеців У Городищі, що за життя Михайла Швеця було невеликим містечком, немає ні хати Швеців, ні родичів, ні пам’ятників, що свідчили б, що звідси родом талановитий оперний та камерний співак. – Лише на старому цвинтарі є надгробний пам’ятник із написом: «Здесь покотися прах раба Божьего Теодора Ивановича Швеца. Скончался 20 июня 1912 года. Мир праху твоєму, отец», – розповів Валерій Тесленко, котрий побував на батьківщині оперного співака. Цей пам’ятник із сірого граніту у вигляді стовбура дерева зі свічками з боків та хрестом угорі привіз на могилу батька Михайло з Петербурга у 1913 році. – Можна тільки уявити, як добирався самі і віз надгробок Михайло на Полтавщину, – каже Валерій Тесленко. – У 30-і роки кладовище в селі знищили, церкву з настінними фресками, де співав Михайло в дитинстві, зруйнували, а надгробок довго валявся біля кладовища. Нічого з ним, очевидно, не могли зробити, якось прилаштувати в господарських потребах. Потім і скотили в яр. Як переповідає Валерій Тесленко, у селі багатодітну родину Швеців часто згадували, зокрема завдяки сину Михайлу. У родичів у рамці красувалось фото Михайла Швеця із написом золотими літерами:  «Артист императорских русских оперных театров Михаил Швец». У родині Швеців батько гарно співав, був кремезним. Мати вирізнялась з-поміж жінок Городища тим, що не носила очіпок. Тараса Бульбу так і не зіграв Як розповідає дослідник життя і творчості Михайла Швеця, будучи в Америці,  полтавець жив у Нью-Йорку. Там співав у народному домі. Окрім цього, гастролював у Філадельфії, співав на радіо, записувався на грампластинках. Часто брав участь в українських та російських концертах., на Шевченківських ювілейних святах. Солістом Філадельфійської опери він так і не став, але часто його запрошували там виступати. Як скупо писали його сучасники, іноземну мову Михайло Федорович так і не опанував. Останню роль Тараса Бульби Михайло Швець такі не зіграв. Дмитро Чутро, український балетмейстер, що в 30-их роках минулого століття працював в Америці, запросив Швеця на головну роль в опері Миколи Лисенка. Кращого на роль Тараса Бульби не уявляв. Співак погодився і вчив партію, але у прем’єрі участі вже не брав, бо його серце раптово зупинилось. Тай сама прем’єра відбулась аж 1944 року. Довідка «Кола» 1880 рік – народився Михайло Швець. Родини та дітей співак не мав. 1939 рік, 12 листопада – помер Михайло Швець. У 1993 році Національне радіо вперше підготувало передачу, присвячену талановитому українському співакові. В ефірі прозвучали твори, виконані ним у різні роки. Валерій Тесленко досліджував життя і творічість Михайла Швеця, має платівки з піснями полтавцяВалерій Тесленко досліджував життя і творічість Михайла Швеця, має платівки з піснями полтавця