До університету із виставою завітав Полтавський общинний єврейський театр "А ідіше мазл" імені В. Бурлаки. Двогодинна постановка на 1 дію за п’єсою Зіновія Сагалова розповідає про чорну сторінку історії українського мистецтва. В основі – розповідь про трагічний 1933 рік, коли Радянським Союзом прокотилася хвиля репресій стосовно діячів літератури, театру, музики та інших, невгодних сталінському тоталітарному режиму.
До теми: Спецпроект «Ми пам’ятаємо»: Про полтавський Бабин яр
Головні герої – два відомих режисери, актори: засновник новаторського українського театру "Березіль" Лесь Курбас та очільник єврейського театру в Москві Соломон Міхоелс.
– Ця вистава – остання режисерська робота режисера В’ячеслава Бурлаки, який пішов із життя у листопаді минулого року. Вона про те, як персіклися долі двох неперсічних діячів українського та єврейського народів. Театр не ставив собі за мету портретну схожість. Наше завдання, аби ви відчули дух часу, – зазначила керівник театру Ніна Беліцька перед початком.
Проте і Курбаса, і Міхоелса, на думку глядачів, актори зіграли так, що здалося – на сцені справжні режисери минулого століття. До слова, зал ПУЕТу глядачі не заповнили. Їх зібралося не більше 40, від чого виникла камерна атмосфера, тісний зв’язок глядачів та акторів.
Трагічність доби режисер і автор п’єси розкрили через переплетення кілької часових ліній. Курбаса за "підривну і терористичну діяльність" виганяють із рідного театру у Харкові і він приїжджає до Москви. Там зустрічає давнього знайомого – Соломона Міхоелса і чарівну Агнію. Дівчина грає у театрі Міхоелса і слідкує за ним для майора НКВД. У Курбаса народжується ідея поставити шекспірівську трагедію "Король Лір", де виконавцем ролі короля буде Міхоелс. Фактично і п’єса Шекспіра, і історія 1933 у Москві – історія падіння королівства. Міхоелс за задумом Сагалова виконує роль Ліра все життя. Агнія – завербована НКВД проти власної волі намагається віднайти у собі чисту душею Корделію (наймолодшу доньку короля).
Танго – не тільки у назві твору. Палкий мотив звучить у музичному супроводі. Особливо звучно він перегукується зі сценами на Лубянці – коли Агнію змушують доносити на Міхоелса і Курбаса, допити українського режисера.
До теми: Хоткевича двічі кидали жінки, залишивши його з чотирма дітьми на руках
– Звичайно краще спитати у режисера і драматурга, чому така назва "Танго–33", але танго завжди висловлює почуття, пристрасть, боротьбу, супротив, дуже сильні почуття, – розповів Володимир Самойліченко, виконавець ролі майора Т.
Завершується п’єса трагічно і трагікомічно – Курбас і Міхоелс (король без королівства) зустрічаються на Соловках. Агнія, яка поборола страх перед системою і стала Корделією гине у пожежі. До речі, трійка чекістів влаштовують пожежу, де гине дівчина, у клубі "Глобус" (як свого часу спалений театр Шекспіра). Майора Т. вбивають за те, що він побудував туалет біля дачі високого чиновника.
За словами акторів, "Танго-33" історія про час і боротьбу, про те, як людей безжально і бездумно перемелювала машина соціалізму. Але і про те, як вони залишалися людьми. На допитах у НКВД Лесь Курбас не дорікав ні на що, крім того, що пропустив 12 репетицій.
Фотоогляд вистави можна переглянути на сайті "Кола"
Довідка "Кола": Полтавський єврейський общинний театр існує вже 15 років. За цей час здійснив близько 15 постановок. Вистави побачили щонайменше на 9 фестивалях в Україні та Росії.
На сцені Полтавського університету економіки і торгівлі показали п’єсу "Танго-33".