– Як ставитесь до закриття журналу «Перець», із яким у Вас була багаторічна співпраця і який зробив Вас відомим? – «Перець» же мене витяг із Миргорода. То як я можу ставитись до закриття видання, яке мене зробило відомим і якому віддав стільки років свого життя? Я думав, що помру раніше, а «Перець» житиме. А бачите, як воно… Колись, ще в Миргороді навчаючись, я надіслав карикатури в журнал. Мені запропонували співпрацю, а потім – і постійну роботу, переїзд до Києва. У столиці я працював ще й у газеті «Культура і життя», головним художником, а так – у «Перці». Оскільки робота займала по кілька годин, міг поєднувати її в обох виданнях. Потім став художником дитячого журналу «Перченя», який замовляли навіть за кордон. Та його не розкручували, у 90-х це видання померло. А саме «Перець» зробив мене відомим. Жаль, що журнал із 92-річною історією припинив своє існування (український сатирично-гумористичний ілюстрований журнал «Перець» закрили у кінці 2013 року через брак фінансування – авт.). – Для яких видань творите нині чи, може, щось пишете? – Протягом останніх років співпрацюю з виданнями «Кореспондент» та «KyivPost». У видавництві «Темпора» вийшли дві мої книги «Тут був Вася» та «Про політику і людей…». Остання, до речі, саме у кінці 2013 року була видана. Унікальне видання, 400 сторінок. Там карикатури, які я робив для «Кореспондента», тобто відібрав кращі за 9 останніх років історії України – від Помаранчевої революції й донині. У світлі останніх подій у державі й отих законів, які збираються запровадити (закони від 16 січня, які нині вже запровадили – авт.) думаю, книжка б не побачила світ, самі розумієте, чому. Лежить готова повість «Відьма», але вона дуже заполітизована. А ще проілюстрував книжки для видавництва «Веселка», але зі мною досі не розрахувались. Державне видавництво – грошей немає. Але сподіваюсь, що розрахуються, обіцяли. – У яких умовах найкомфортніше працюється? – Люблю працювати у свої майстерні, де мені ніхто не заважає, бо вдома дружині може завадити мій творчий безлад. Іду собі зранку хвилин 20 до майстерні, хоч син і пропонує підвезти машиною, я відмовляюсь. Купую газети, читаю їх, потім починаю малювати. Адже для роботи рука має нагрітись, рухи бути плавними, м’якими. Були часи, коли майстерні не опалювались, як надворі холод. Треба малювати, а ти сидиш і думаєш, як зігрітись біля калорифера. Нині художники теж бояться, чи не заберуть до рук Поплавський та КНУКІМ нашу 6-поверхову будівлю, де майстерні? Бо це поряд і вже все їхнє, окрім неї… Раніше було за півдня до 30 тем можу видумати, усе з власної голови, зі спостережень. За 20 хвилин ходи у мене практично завжди два сюжети є. Коли в «Перці» працював, отримував завдання, розграфлював сторінку і придумував теми. Які не пішли в журнал, віддавав у «Сільські вісті». У молоді роки я сидів і ночами, бо негайно треба. До 4-5 години ранку малював, аж поки не приходили велетенські босі ноги… Тоді йшов спати. Очеретяна паличка виводить живі лінії – Видавець і письменник Іван Малкович розповідав, що Ви малюєте очеретяною паличкою, вмоченою в туш. Чому саме таким знаряддям? – Колись мені показали, як можна малювати очеретяною паличкою, відтоді я не зраджую цьому принципу. Умочаю в туш, наношу на папір – виходить жива лінія. Перо такого ефекту не дає. Доводиться паличку часто міняти, бо розмокає. Очерет заготовляю у себе на дачі, у Рожнах, біля Десни (Чернігівщина). – А як далі Ваші роботи потрапляють у видання? Чи володієте комп’ютером, нині ж багато хто не обходиться без нього й художники теж? – Не володію комп’ютером. Оце коли Ви спитали, я задумався: аби хотів, то володів би. Але ж час мій ще й комп’ютер забиратиме. Тож працюю, як і 60 та більше років тому – на папері, вживу. «Мобілкою» замовляють мені карикатури, дають теми. Якщо можу, берусь, що трапляється частіше, ніж відмовляю. Думаю, як обіграти, щоб було сюжетно, щоб грала на аркуші тема. Потім приїжджає водій і забирає готове. – Ваші меланхолійні коти, яких показали на виставці, користувались неабияким попитом. Знаю, що на картинах – Ваші домашні улюбленці. – Виставка була 2007 року, бо треба було звітуватись. Там були і мої карикатури, і пейзажі, і коти. Котів купували охоче, то були мої домашні. Нині теж є картина, переді мною в майстерні вона – «Котяче дерево». На жовтому фоні дерево, обліплене котами. Удома в мене двоє вусатих стерилізованих: Бакс і Мілка. Бакса забрав із майстерні, прибився, під ноги кидався. А Мілка прийшла під двері квартири. Отак і забрали обох. Був у мене ще й пес Урхан, умів дякувати – чханням і поклоном, коли щось смачне отримає чи за прогулянку. А біля майстерні підгодовую часто безпритульних тварин, дорогою на роботу сосиски їм купую тощо. – Не думали влаштувати в Полтаві власну виставку чи взяти участь у конкурсі карикатур до Дня гумору, 1 квітня? – Я за життя мав лише одну виставку, не люблю я цього. Та й це ж треба організувати, гроші на все, рами, скло багато робіт щоб було. Перевезення, фуршет і чи це комусь треба? На моїй виставці побували першого дня, а далі – мало людей, як і на багатьох експозиціях художників. А в конкурсі карикатур узяв би участь, аби запросили. Одного разу мені пропонували полтавці, я тоді не зміг, тому відмовився. Нині б із задоволенням. – Чи комусь із нащадків передався Ваш хист? Чи маєте послідовників? – Син і донька займаються іншим, не пов’язані з мистецтвом. Онучці передався хист, але й вона не вибрала малювання, на жаль. Син казав: «Щоб я ото так сидів, як ти!» Послідовників теж у мене немає, не хочуть займатись карикатурою. «Добре, що я досі маю змогу малювати, заробляти цим. Чимало художників виживають, як можуть: збирають гриби, ловлять рибу, аби якось існувати… Прикро, що державі не потрібні митці». В дружину закохався, коли була брудною – Ваша дружина також пов’язана з мистецтво? Чи вона в іншій сфері працювала? – Ні, достатньо того, що вона дружина художника. У 20 років я закохався й оженився. Причому закохався у брудну! Як потім згадувала дружина, що чистою не помічав, а брудну взяв. Валентина, як виявилось, давно придивилась на мене на молочноконсервному заводі, а я її помітив, коли було випробування нового обладнання, і ми були такі брудні. У 62 роки припинив грати в футбол – Поділіться секретами здоров’я та довголіття? – Я з молодості займався всякими видами спорту (попри порок серця, через це в армії не був). Футбол, велоперегони… До 62 років я грав у дворовий футбол, дітвора 4-5 класу мене називала дядя Толя. Виховав 2 випуски. Нині їдуть, вітаються. А ще ходжу щодня пішки ради здоров’я. Ніколи не палив. Нині не п’ю, хоч раніше пив, але лише горілку, не вино – от у цьому і секрет. Довідка «Кола» Анатолій Василенко родом із села Нижня Ланна Карлівського району. Народився 7 листопада 1938 року. Після школи працював на Ланнівському цукрозаводі, а потім на молококонсервному заводі. Вчився в Миргородському керамічному училищі. У цей же час співпрацював із журналом «Перець», гонорари були вищі, ніж стипендія. У «Перець» його й покликали працювати. Через рік з Миргорода перевівся в Київське училище прикладного і декоративного мистецтва, у столицю згодом забрав і родину. Працював у журналах «Барвінок», «Малятко», «Веселые картинки», «Вітчизна», «Дніпро», «Ранок»; більше 30 років – у «Сільських вістях». Співпрацював із журналом «Крокодил» і двічі був кращим художником-карикатуристом Росії за визначенням читачів. Проілюстрував близько ста книг для дітей та дорослих, один із художників найвідомішого видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА». З 1977 року – заслужений художник. 2005 року отримав звання народного художника України. Попри вік, разом із дружиною відвідують Майдан, не стоять осторонь життя в країні. Патріарх карикатури каже: «Жаль, зібрали мільйон людей, але ради ще тоді їм не дали». Не бачить вдалого закінчення народного бунту, бо революції робляться швидко, і є мета. Читайте також - Історія полтавської «Карлюки» у картинках
На його малюнках та карикатурах виросли цілі покоління.
Позначення:
Категорії:
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter