«Бойкот російських товарів» у Полтаві: історія успіху

Суспільство
Валентина Зайченко19 червня 2014 о 08:302150 Kolo.poltava.ua (Новини Полтави) Полтава, вул. Фрунзе, 65 +380532613245 «Бойкот російських товарів» у Полтаві: історія успіху
За три місяці ініціатива з бойкоту російських товарів пройшла шлях від акції кількох активістів на вулиці до розпорядження губернатора.
ЯК ВСЕ ПОЧИНАЛОСЯ?

Ініціатива «Бойкот російських товарів» розпочалася у Полтаві з першої половини березня після появи російських військ у Криму й початку анексії півострова. Поступово ідея бойкоту почала розвиватися. Для тих полтавців, які брали участь у подіях на Майданах свого міста та Києва, це не було несподіванкою. Адже протягом кількох місяців серед громадськості поширювалася ініціатива «Бойкотуй Партію Регіонів» – приблизно з тим же закликом – не витрачати гроші на товари, котрі вироблені на підприємствах «регіоналів» і не збагачувати їх.

Цього разу все стало набагато серйозніше, адже купуючи російський товар, полтавський споживач несвідомо спонсорував окупаційні війська, котрі розривають його країну.

АКЦІЇ СЕРЕД ПОКУПЦІВ

Вже 11 березня небайдужі полтавці почали формувати громадську думку з приводу цього питання. У центрі міста вони роздавали флаєри із закликом бойкотувати російські товари.

«Бойкот російських товарів» у Полтаві: історія успіхуТакі флаєри та наліпки виготовляли активісти

— Чим ми можемо протистояти Росії? Сьогодні кожен полтавець може це робити, просто не купуючи російські товари, натомість придбавши українські. Ми розуміємо, що кожна гривня, вкладена в російські товари, повернеться до нас кулею з автомата Калашникова — це головна теза нашої акції... Ми звернулися до підприємців, вони нам безкоштовно надрукували десять тисяч примірників листівок та таку ж кількість наліпок, — зазначив ініціатор акції Діонісій Каплін.

же наступного дня активісти стояли біля «Сбербанку Росії» з відповідними транспарантами. Новини про бойкот знайшли підтримку серед журналістів і швидко розліталися по ЗМІ Полтави.

Наступним кроком стали акції у співпраці ГО «Аналітичний центр розвитку громадянського суспільства», котру представляє ініціатор, із громадською організацією «Відсіч». Полтавський координатор «Відсічі» Валентина Коробка разом з Діонісієм Капліним організували флешмоб у супермаркеті «Сільпо». На декілька хвилин активісти впали посеред цього закладу торгівлі з надписами «Бойкотуй російське», «Російське вбиває», «Не спонсоруй війну». Таким чином, активісти намагалися звернути увагу на цю ініціативу.

Згодом «Відсіч» продовжила цю акцію флешмобами в інших супермаркетах міста і навіть малюванням зубатих матрьошок на асфальті.

Діонісій Каплін пішов іншим шляхом. Громадська думка вже була підготовлена до більш дієвих методів бойкоту. Тому як депутат Полтавської обласної ради, він закликав колег-депутатів рекомендувати магазинам маркувати російські товари.

— Зараз тисячі полтавців свідомо не купують російські товари в магазинах. Активісти постійно проводять тематичні заходи. Попит на російське зменшився на 40%. Можливо, в інтересах магазинів, які вже закупили товари, не маркувати російське. Але полтавці мають знати, що купують. А обласна влада на даний момент стоїть осторонь. Тому на наступній сесії я знову буду закликати колег прийняти відповідні звернення до підприємців, — зазначив депутат обласної ради.

На той момент (24 квітня 2014 року) в Полтаві вже маркували товари у кількох магазинах та супермаркетах. Зокрема, в «Сільпо» та в «Універсамі Полтава».

Але для прийняття цього рішення облраді не вистачило одного голосу.

Вже 29-ого квітня полтавські активісти почали бойкотувати російські бензозаправки. Зокрема, це стосувалося АЗС «Лукойл», «ТНК», «Tatnaft», «Формула», «Смайл», «Газпромнефть».

РОБОТА В СОЦМЕРЕЖАХ

Сторінка громадської ініціативи жителів Полтави «Бойкот російських товарів» була створена на початку березня 2014 року. І відразу її контент почав набирати велику кількість переглядів, лайків та перепостів. Перший пост набрав 20000 переглядів. Згодом на сторінці з’явились відео з полтавських акцій. Переглядаючи статистику, стало зрозуміло, що популярність сторінки вийшла на всеукраїнський рівень, а згодом і на міжнародний. Найпопулярніші міста, які нас переглядають, це — Київ, Львів, Полтава, Дніпропетровськ, Харків, Івано-Франківськ, Тернопіль та інші. Якщо брати статистику країн, то це — Україна, США, Італія, Грузія, Росія, Польща, Канада та інші країни. Деякі публікації переглядають 50000 тисяч осіб.

Найбільшою популярністю користуються власноруч створені пости, які містять заклики до бойкоту та вказують на його ефективність. З моменту створення на сторінці розміщено більше 200 публікацій, з яких значна частина — контент власного виробництва. На сьогодні майже 2 тисячі осіб переглядають щодня новини сторінки. Контент створюється не тільки завдяки модераторам, а й користувачам, які надсилають на цікаві теми и пости.

Серед відвідувачів на сторінці зберігається тенденція до спілкування. Всі намагаються допомогти хоча б чимось своїй країні.

Новина про розпорядження губернатора про маркування російських товарів та їх окреме розміщення на полицях розійшлася в мережі величезною кількістю переглядів, репостів, лайків та коментарів. Станом на 17 червня її переглянуло 54880 осіб.

ПЕРЕМОГА ІНІЦІАТИВИ

Інформаційна кампанія бойкоту поширювалася не лише на матеріальні товари — вона також стосувалася сфери культури, адже відомо, що купа російських митців висловлювали свою підтримку політиці Володимира Путіна, таким чином легітимізуючи перебування його військ в Україні.

Робота у соцмережах, акції активістів Полтави й зростання патріотизму в Україні зробили своє — губернатор Полтавщини Віктор Бугайчук підписав розпорядження щодо спеціального помітного маркування товарів російського походження позначкою «Товари з Російської Федерації» та їхнього розміщення на окремій полиці.

— Це був попередній документ. Він потребує додаткових уточнень, — відповів Віктор Бугайчук. — Що стосується маркування, то вважаю недоречним маркувати такі товари російським прапором. Потрібно продумати тут: чи ведмедиком, чи берізкою, чи жуком колорадським, чи контуром штату Колорадо. Звичайно, це наші рекомендації, тиску не буде, це не торгова війна. Водночас будемо вдячними за розуміння, адже потрібно підтримати вітчизняного виробника, тим більше, що на Полтавщині є всі аналоги товарів, які зараз виробляються в Росії.

Таким чином, за три місяці ініціатива з бойкоту російських товарів пройшла шлях від акції кількох активістів на вулиці до розпорядження губернатора. Ми сподіваємося, що інші міста та області переймуть наш досвід і зроблять все можливе, щоб зупинити фінансування окупаційних військ через російські товари.

Автор: «Аналітичний центр розвитку громадянського суспільства»