Головне – мотивація
Деякі фахівці вважають, що експрес-підготовка не прийнятна в педагогічній практиці. Спеціалісти навчального закладу «Острів знань» погоджуються з думкою і зазначають, що, справді, деякі батьки звертаються до їхнього центру в травні-червні. Це не пізно, адже малюки все одно володіють якимись азами шкільної науки, а педагоги навчального закладу допомагають систематизувати ці знання.
– Основна мета такої підготовки – зменшити навантаження на дітей за рахунок попереднього навчання читанню та підготовки руки до письма, – говорить Людмила Коваленко, учитель початкових класів, спеціаліст навчального центру «Острів знань». – Щоб зацікавити дошкільнят, ми застосовуємо ігри. Заняття в ігровій формі впливають на дитину емоційно, захоплюють її, і унаслідок цього малеча починає мислити, не помічаючи, що навчається.
Багато батьків вважає, щоб підготувати дошкільнят, достатньо навчити її рахувати, читати та писати. Хоча насправді, щоб дитина легко засвоювала знання, спочатку їй необхідно розвивати мислення, пам’ять, увагу, уяву, сприйняття і мову.
Людмила Анатоліївна зазначає, що в приватних навчальних закладах для дітлахів передбачено багато розвивальних вправ, різних видів роботи, які розвивають дрібну моторику, таким чином готуючи руку до письма.
– Ми виліплюємо літери з пластиліну, викладаємо їх із ґудзиків, виготовляємо аплікації. Таким чином діти швидше запам’ятовують графічні образи літер, – говорить викладач «Острова знань».
Види методик підготовки до школи
Методика Миколи Зайцева, відомого педагога-новатора, сьогодні чи не найпоширеніша у дошкільних навчальних закладах. Переважно використовують «кубики Зайцева» – різнокольорові кубики зі складами або цифрами, які по-різному звучать, важать. Навчання за таким методом відбувається в ігровій формі, діти вчаться читати складами, ділити слово на склади, розрізняти глухі та дзвінкі, м’які та тверді звуки, ставити наголос, писати й рахувати.
За словами викладача центру «Острів знань», доволі цікавою та ефективною є методика Василя Федієнка. У центрі використовують елементи методики, книги і зошити цього автора. Діти співають пісеньки за написаними літерами, таким чином утворюючи склади і розвиваючи фонематичний слух.
Довідка «Кола»:
Василь Федієнко – відомий дитячий письменник. Із допомогою книг цього автора малечу різного віку навчають читати, писати, рахувати, розв’язувати прості логічні завдання тощо. Серед найбільш відомих робіт письменника: «Читайлик», «Зошит з розвитку мовлення», «Готуємо руку до письма», «Основи здоров’я».
Для вивчення математики під час підготовки дошкільнят широко використовують метод Марії Монтессорі, італійського педагога та лікаря. Він розроблений на основі чуттєвого сприйняття дітей, зокрема тактильної, зорової та слухової пам’яті. Завдяки спеціально розробленим матеріалам, малеча вчиться рахувати за допомогою намистинок, смужечок, сірників, додаючи та віднімаючи конкретні предмети. Це дає змогу освоїти ази математики задовго до того, як дитина почне уявляти числа абстрактно.
Навчити дитину читати та рахувати можна за методикою американського військового лікаря-нейрофізіолога Глена Домана. Учений вважав, що фізичний розвиток стимулює паралельно й розумовий. І кожний новонароджений має безмежний інтелектуальний потенціал. Тож, починаючи з 1-річного віку, у дитини потрібно розвивати лінгвістичні, математичні та інші здібності. На думку Домана, немовлята мають неймовірні здібності до мов – це вроджена функція людського мозку.
Навчання за Доманом відбувається шляхом читання слів, зображених на картках червоним кольором. Таким чином дошкільнята пропускають той етап, де вивчають лише звуки та літери, а одразу вчаться читати слова повністю.
Крім того, у математиці Глен Доман використовував не числа, а червоні крапки на папері, кількість яких гучно називали вголос. Це, як і за методом Монтессорі, давало змогу учням уявити реальну кількість того, що рахують, а не абстрактне число.
Використовують, готуючи дітей до школи, метод розширення енциклопедичних знань за розробкою цього вченого. Декілька разів на день дитині показують на відстані не менше 45 сантиметрів та називають картки із зображенням або фігури – біти знань. Доман рекомендує почати з представлення 5 різних категорій, кожна з яких містить по 5 бітів (всього 25 карток) і показувати їх не менше трьох разів на день, поступово збільшуючи кількість пропонованих категорій і темп показу. Уже засвоєну дітьми інформацію можна і потрібно замінювати новими бітами (по одній картці щодня). Використані картки слід прибирати в картотеку і повертатися до них, якщо є потреба. Як правило, дитина засвоює один біт інформації (тобто одну картку) за тридцять показів. Батьки можуть розробити власну класифікацію фактів за розділами і категоріями.
Критерії готовності дитини до школи
Серед критеріїв готовності до навчання спеціалісти зазначають не лише знання. По-перше, батькам слід звернути увагу на загальний фізичний розвиток дошкільняти: ріст, м’язовий тонус, зір, слух. По-друге, на інтелектуальні здібності малечі. Педагоги зазначають, що діти, які йдуть до 1-го класу, повинні знати свою адресу, назву міста, де живуть, імена і по батькові своїх близьких. Також дошкільнята мають добре знати пори року, місяці, дні тижня, розрізняти основні види дерев, квітів, тварин. Вони повинні орієнтуватися у часі, просторі та найближчому соціальному оточенні. Важливо також, щоб дитина психологічно та емоційно була позитивно налаштована на спілкування з учителями та ровесниками і хотіла навчатися.
Педагогічних методик для навчання дошкільнят безліч. Але лише батькам вирішувати, самостійно займатися вдома зі своїм чадом чи віддати його в руки професіоналів.
Викладач навчального центру «Острів знань» Людмила Коваленко підкреслює, що у приватних центрах у педагогів є змога індивідуально займатися з кожною дитиною, адже групи не великі – по 5-8 осіб. Крім того, тут всіляко намагаються зацікавити малечу, зробити все, щоб у майбутньому вона не стомлювалася в школі.
По додаткову інформацію до освітнього центру «Острів знань» ви можете звернутися за телефоном: (050) 00-96-116, 65-38-06 – вул. 23 Вересня, 13; (050) 78-02-560 – вул. Фрунзе, 110 (зуп. «Фурманова»).