– При наданні послуг інвалідам-візочникам перевізники керуються розпорядженням міського голови № 260 від 2 вересня 2010 року, – пояснили журналісту в управлінні транспорту міськвиконкому. – У місті один тролейбус та 12 автобусів облаштовані низьким спуском, широкими дверима. Їздять по кільцю, на Леваду, Алмазний та Половки.
У розпорядженні мера прописано, що водії та кондуктори повинні проходити спеціальний інструктаж щодо обслуговування пасажирів з різними видами інвалідності. Також зазначено, що водії мають зупиняти автобус для посадки та висадки пасажирів на відстані не більше 0,15 метра від краю проїзної частини дороги.
У реальності ж ці норми часто ігнорують.
– Навіть у автобус з низьким пандусом нам потрапити складно, – розповідає Сергій Чумак, голова Полтавського обласного осередку ВОІ «Союз організацій інвалідів». – Коли водій бачить на зупинці візок, буває, спеціально від’їжджає подалі, швидко випускає пасажирів і зривається з місця, щоб візочник не встиг доїхати до дверей. Як пояснювали мені кондуктори, головне – швидкість, а ми затримуємо посадку. А коли таки вдається потрапити у салон, мимоволі відразу опиняєшся у центрі уваги. Люди біля дверей кричать: просувайтеся усередину, а їм кондуктор у відповідь: так тут же візок інвалідний стоїть! Незручно. Не зважаючи на те, що у кожному автобусі є пільгові місця, я навіть згоден платити за проїзд ті 1,25 гривні, аби тільки почуватися повноправним учасником руху.
Таксисти втрачають свідомість при виді візка
Немає порозуміння у візочників і з водіями таксі. Для експерименту журналіст обдзвонила девять служб виклику авто. Просила таксі для перевезення людини на візку. Відмовили усюди.
– Коли я викликаю таксі, намагаюся телефонувати у служби, де найпростіші машини, – поділився Сергій Чумак. – Адже водії таксі, коли бачать мене на візку, відразу починають казати, що я їм подряпаю авто. Один при вигляді мене так розпереживався, що втратив свідомість. Обурює, що дехто вимагає плату за погрузну візка у автомобіль. Але ж візок – то мої ноги. Як можна за їх перевезення вимагати платити додатково?
На роботу соціального таксі, яке працює у Полтаві п’ять днів на тиждень з 8 до 17 години у візочників нарікань немає. Щоправда, авто лише три та й бензину замало.