Олександр ІванінаОлександр Іваніна, велосипедист, депутат обласної ради.
За дивним збігом обставин, цьогорічний День без Автомобілів в Полтаві співпав з візитом прем’єр-міністра України з нагоди святкування 75-річчя Полтавської області.
Для довідки: В День без автомобіля муніципалітети багатьох європейських міст обмежують автомобільний рух центральними частинами. Метою таких дій є ще раз загострити увагу громадян на проблемах, які спричиняють особисті авто в містах, спонукати мешканців більше використовувати громадський транспорт та велосипед для пересування містом тощо. Крім того, це є чудовою нагодою поексперементувати зі змінами в транспортній політиці міської влади, дослідити наслідки таких змін, побачити вузькі місця.
Полтава в цей день в розрізі Дня Без Автомобіля стояла на одному рівні з понад 2000 європейських міст. Більше того, з 15-ма українськими містами, які офіційно (на рівні міських влад) взяли участь у відзначенні Європейського тижня мобільності. А владою нашого міста було прийнято рішення про обмеження в’їзду особистого транспорту до центральної частини. І як би не хотілося констатувати зсув у свідомості полтавських чиновників в бік європейськості у містобудуванні і транспортній політиці, але, нажаль, ми змушені визнати, що до дій по обмеженню транспортного руху в місті полтавську владу підштовхнув «зовнішній чинник».
Але. Як би там не було, а в чистому підсумку маємо перекритий центр Полтави, і саме в День Без Автомобіля! Що тут сказати… Їхати на велосипеді практично пустими вулицям центру – неабияке задоволення. Рівень шуму відчутно нижче. Кожну архітектурну пам’ятку ансамблю Круглої площі (до речі – одного з найкращих архітектурних ансамблів в стилі класицизму в Європі) можна безперешкодно роздивитися і сфотографувати з різних ракурсів. Уявлення починає малювати картини родинних прогулянок на роликах та велосипедах по центру міста. Уявіть – тато з донею, узявшись за руки, котяться на роликах по вільній від автомобілів дорозі навколо Корпусного саду. Ідеальне місто! Для людей, а не для машин…
Однак все змінюється, як тільки віддалитися від центру. Нажаль, візит прем’єра не спонукав полтавців приєднатися до Дня Без Автомобіля і пересісти 22 вересня з власного авто на велосипед. І хоч як не намагалася влада попередити полтавців про транспортні обмеження цього дня, а державтоінспекція просила без нагальної потреби не використовувати власних автомобілів, авто на вулицях менше не стало. І по причині перекритого центру автовласникам треба було рухатися альтернативними напрямками. Полтавці були очевидцями напруженої ситуації на вулицях Чапаєва, Пушкіна, Халтуріна та інших, що ведуть в обхід центральної частини.
За прадавнім українським звичаєм, люди одразу взялися лаяти владу... Але ж центр міста може бути перекритий не тільки з нагоди візитів високих гостей. Можуть бути народні гуляння, громадські акції, ремонтні чи відновлювані роботи, якась надзвичайна ситуація (не приведи Господи!). І кого тоді лаяти?..
Цей день ще раз продемонстрував недосконалість, якщо не сказати більше, дорожньо-транспортної мережі нашого міста. Наявною є сконцентрованість транспортних потоків до центральної частини, що призводить до концентрації транспорту і, як наслідок – проблем, ним спричинених. В той же час, мережа об’їзних шляхів нерозвинена, знаходиться в незадовільному стані як технічному, так і інфраструктурному. Вона практично не виконує в повній мірі своєї функції – відведення транспортних потоків.
Звичайно, висновки можуть бути обґрунтованими лише після проведення ретельних досліджень. І чим швидше ці дослідження будуть проведені, тим швидше транспортна мережа нашого міста стане більш стрункою і ефективною. Адже,як кажуть в професійному середовищі, деякі помилки архітектора можна прикрити плющем, а от помилки транспортного інженера не прикриєш нічим.