Володимир Присяжнюк розповів, що парламентські вибори 2014 року цікаві в першу чергу несподіваними комбінаціями прізвищ, брендів та технологій. За його словами, феномен «нових особистостей» – це показова риса позачергових виборів цього року. Цим виборчий процес надзвичайно цікавить політологів а соціологів з точки зору зміни колись сталих політичних уподобань українського виборця. І Україні з’явились нові бренди, яскраві особистості. Великі старі та нові партії включають у своїх списки активістів Майдану, учасників АТО, відомих журналістів у надії схилити думку виборця у свою сторону. Дані багатьох опитувань свідчать, що виборця, який раніше обирав практично з 3-4 великих політ сил, теперішнє політичне розмаїття просто заплутує.
– Також можна відмітити, що терміни передвиборчої кампанії дуже стислі, і інформаційний простір перенасичений агітацією, тому це також втомлює виборця, – додав Володимир Присяжнюк.
Втім, головна тенденція, яка спостерігається у поглядах більшої частини опитаних – це недовіра тим, хто вже був при владі і бажання бачити нових людей. Основна причина цього – негативне відношення до Партії регіонів, Комуністичної партії України (яких вважають головними ворогами українського суспільства), та незадоволення діями теперішньої влади (результати роботи якої – зростання цін, комунальних тарифів, курсу долара, погане забезпечення бійців АТО).
ГО «Академія стратегічних досліджень» провела опитування у центральних регіонах України. Адже вважається, що зріз поглядів у цих областях практично демонструє загальний електоральний фон у державі. У Полтавський області опитування провели у 144 мажоритарному окрузі, оскільки він охоплює більшу частину обласного центру. Тут феномен «нових особистостей» продемонстровано доволі яскраво. Опитано 1354 респонденти віком від 18 до 65 років. Допустима соціологічна похибка становить 2-3%.
Так, однозначними лідерами є партійні висуванці – Сергій Каплін від Блоку Порошенка, В’ячеслав Науменко від Радикальної партії Олега Ляшка та Анатолій Клименко від ВО «Батьківщина». За даними опитування, рейтинг зовсім нового для політичного життя міста кандидата від РП Ляшка В’ячеслава Науменка склав 21,8%, який лише на 4 відсотки поступається пропрезидентському кандидату Сергію Капліну (26,3%). За ними навздогін йде Анатолій Клименко (11,4%).
Далі електоральні уподобання розподілено наступним чином. Олександр Макуха від партії «УДАР» – 6,4%, Юрій Кривошеєв від «Народного фронту» – 5,9%.
Інші кандидати в народні депутати України по 144 виборчому округу Ірина Балибіна, Віталій Бойко, Сергій Бульбаха, Віктор Гаранін, Ольга Жуковська, Олена Лавриненко, Ігор Ляхов, Віра Масклак, Сергій Чередніченко, Петро Фарило, Андрій Царенко, Костянтин Челебій-Кравченко, Віта Чопенко та Валерій Шупта не добирають в сукупності і 10%. Загальна сума голосів становить 8,6%.
– Не всі нові обличчя мають високий показник голосів. Ті, що не належать ні до якої політичної сили, мають менше. Їм менше довіряють, ніж тим, хто пов’язує своє ім’я з однієї з відомих партій, – пояснює поведінку виборців пан Володимир.
– Якщо аналізувати дані по регіону в контексті наших досліджень, то відсоток виборців, які мають намір узяти участь у виборах складає близько 74%. Це дуже високий показник. Головний посил опитаних: краще проголосувати, ніж голос пропаде, – говорить Володимир Присяжнюк. – Мабуть, це пов’язано з тим, що люди хочуть внести свій вклад в зміни, які відбуваються зараз в країні. Самій процедурі голосування цього року стали довіряти більше, якщо у 2012 році довіряли 12% опитаних, то зараз – 25%.
Відсоток тих, що не визначився, або бажає проігнорувати вибори – 15,4%, що дає значний люфт для кандидатів в розрізі їх опрацювання та мотивації електорату для голосування на власну користь в останній тиждень перед безпосереднім волевиявленням.
В цілому, загальна картина по округу вимальовується вкрай цікавою та неоднозначною, що свідчить про кардинальні зміни в оціночних судженнях пересічного населення обласного центру Полтавщини, порівняно з попередніми роками.
Довідка:
ГО «Академія стратегічних досліджень» впродовж останніх 5 років займається польовими соціологічними зрізами у центральній Україні. Крім політичних, фахівці ГО проводять маркетингові та науково-аналітичні дослідження на замовлення міжнародних фундацій та організацій країн ЄС.