Про європейську інновацію в українському місті – далі в матеріалі.
– Скільки не дивлюсь на ці табло, не можу зрозуміти, як за ними орієнтуватись, – підслухала розмову двох жінок у громадському транспорті журналіст «Кола». – На моєму годиннику нині 18.20, а на табло незрозумілі цифри. Мабуть, знову наша влада витратила гроші на безкорисну річ.
Власне, ці слова і спонукали нас дізнатись і донести до читачів принцип роботи таких електронних табло, їх вартість, де такі вже встановили, а де збираються. Для цього оформили інформаційний запит, який надіслали до Полтавської міськради.
Нині у Полтаві 5 електронних табло
Сьогодні такими приладами облаштовані 5 зупинок громадського транспорту Полтави: «Будинок зв’язку», «Корпусний парк», «Університет», «Торговельний центр», «Площа Зигіна (у напрямку Центру)».
Закупила їх не міська влада, а комерційна структура. Про це зазначили у відповіді на наш запит:
– 2015 року ТОВ «Трек Сервіс Контроль» запустило пілотний проект зі встановлення електронних табло на зупинках громадського транспорту міста. За нашим замовленням корпорація «Елсітон», місто Запоріжжя, розробила і виготовила 5 перших таких приладів. На сьогоднішні всі вони встановлені й успішно працюють. Кількість виготовлених табло обмежувалася тим фактором, що на першому етапі нам важливо було зрозуміти, як система адаптується до роботи міського транспорту, особливо холодної пори року. Усі витрати з впровадження інформаційної системи ТОВ «Трек Сервіс Контроль» несе одноосібно, не витрачаючи жодної гривні з місцевого бюджету.
Навіщо ж приватній структурі робити за власний кошт добру справу для міста, розповів її директор:
– Наша організація – офіційний диспетчер міських перевезень у Полтаві, тому нам хочеться зробити місто кращим, щоб було так, як у Європі, – пояснив В’ячеслав Поспєлов, директор підприємства. – За свої кошти ми встановлюємо і GPS-обладнання в автобусах, розробляємо табло, уже встановили відеокамери, які «наглядають» за дорожнім рухом у місті. Якщо не ми, то хто це зробить? Бюджет, який порожній? Благодійністю я це не вважаю, бо благодійність – це жалість, а ми просто любимо своє місто.
На запитання, у скільки ж обійшлись такі табло, В’ячеслав Анатолійович відповів, що це комерційна таємниця. Проте зазначив, що за 5 таких приладів заплатили суму з п’ятизначними цифрами.
– Якщо у Полтаві обладнати основні зупинки такими табло, наприклад 100 з 300, то на це підуть мільйони гривень. Тож жоден міський бюджет такий проект не потягне, – додав він.
Зі слів ініціатора встановлення табло, схожі прилади є у Львові для трамваїв, у Дніпродзержинську та в Києві.
Що пасажирам може розповісти електронне табло
Принцип роботи цих табло полягає у зчитуванні сигналів із GPS-датчиків, встановлених на автобусах та перетворенні їх у доступну для зрозуміння пересічною людиною інформацію.
– На цьому етапі проекту табло у першій колонці показує номер маршруту, у другій – час до прибуття (у хвилинах) на зупинку цього маршруту. Час зміни інформації – 3 секунди. Важлива риса цих приладів – постійний перерахунок часу прибуття транспорту. Тобто якщо автобус зупинився на світлофорі або в заторі, табло відтермінує його прибуття до реального часу. Похибка складає не більше 30 секунд, – йдеться у відповіді на інформаційний запит.
Тож, щоб зрозуміти, коли приїде необхідний вам транспорт, слід запам’ятати його номер. Щоправда, не всі одиниці громадського транспорту обласного центру обладнані GPS-пристроями.
– Теоретично ці табло можуть відображати всі 66 маршрутів, які є в Полтаві. Але в нас із 287 транспортних засобів лише в 100 стоять навігаційні блоки, – говорить В’ячеслав Поспєлов. – Тобто табло відображають інформацію про ці 100 машин. Ми пропонували встановити такі обладнання ще хоча б у «кільцевих» тролейбусах, але директор комунального підприємства «Полтаваелектроавтотранс» поки що відмовляється.
До слова, журналіст особисто перевіряла з годинником, чи справді автобуси приходять через стільки хвилин, як висвічує табло. Зокрема, чекала 18-й маршрут, який мав прибути за хвилину. І, дійсно, він приїхав за 60 секунд. Коли під’їхав до зупинки, то на табло знову висвітився маршрут №18, а поруч – 00 хвилин (як підтвердження про прибуття, мабуть).
Таких табло має побільшати, і їх хочуть удосконалити
Про плани удосконалення інформаційної системи цього року також розповів пан В’ячеслав.
Зокрема, хочуть у табло внести такі зміни:
– додаткову колонку, де буде вказано кінцевий пункт слідування транспортного засобу, наприклад, «Південний вокзал», «з-д ГРЛ», «Інститут зв’язку» тощо;
– одночасну подачу інформації про 3 найближчі транспортні засоби, що наближаються до зупинки (зараз інформація подається в 1 рядок із 3-секундною зміною, починаючи з першого і закінчуючи останнім номером маршруту).
Цього року 5 табло нового зразка слід очікувати на зупинках міста «Медакадемія», «вул. Фурманова» та «Автовокзал».
Європейський досвід
У країнах Європи громадський транспорт курсує чітко за графіком. Немає тисняви, бо, відповідно до європейських стандартів, пасажири повинні сидіти, а не стояти. На світловому табло у салоні висвічуються назви початкової та кінцевої зупинки маршруту та найближчої зупинки. Перед зупинкою з динаміка в салоні звучить оголошення про наступну зупинку, нагадування про необхідність поступатися місцями літнім людям. Коли автобус зупиняється, то з зовнішнього динаміка для пасажирів, котрі перебувають на зупинці, лунає номер маршруту і його кінцеві зупинки, що зручно для очікуючих й особливо для слабозорих людей.
Також на всіх зупинках є табло з розкладом і зворотним відліком часу – можна бачити, коли прибуде трамвай, і легко спланувати час свого прибуття в пункт призначення. Бо це незручно, якщо не знаєш, коли приїде твій автобус, і чи приїде взагалі.
У Варшаві, Відні, Парижі біля станцій метро споруджені великі автостоянки, куди мешканці передмість приїздять своїми авто, а потім пересаджуються на громадський транспорт і їдуть на роботу: і швидше, і центр не переобтяжений сотнями тисяч машин, і для екології краще. (Довідка за матеріалами h.ua).