Битва за молоко: чому ціна зростає, а прибуток виробників падає

Статті
Ольга Правденко18 березня 2015 о 08:013825 Kolo.poltava.ua (Новини Полтави) Полтава, вул. Фрунзе, 65 +380532613245 Битва за молоко: чому ціна зростає, а прибуток виробників падає
Шляхи взаємовигідної співпраці шукали на нараді в Полтавській обласній державній адміністрації сільгосппідприємства та молокопереробники, які виробляють молоко.

Битва за молоко: чому ціна зростає, а прибуток виробників падаєКількість корів у населення стрімко меншає. Фото з сайту agroacadem.ru

Основною метою, з якою зібралися на нараду, стала проблема ціноутворення на молоко. Низькі закупівельні ціни на цю продукцію не влаштовують ані виробників, ані селян, ані переробників.

– Майже половина молока в області виробляється у приватних домашніх господарствах. 47% поголів’я корів в області знаходиться у населення. Часто для селян корова – єдине джерело доходу. Тому необхідно молокопереробникам і селянам налагоджувати співпрацю і дійти спільного консенсусу. Адже через низьку закупівельну ціну кількість корів у селян минулоріч зменшилася на 3 тисячі голів. Тож ця розмова назрівала давно, – зауважив Сергій Фролов, директор Департаменту агропромислового розвитку.

Учасники наради зазначили, що невисока ціна на молоко в населення спричинена його низькою якістю. Загалом ситуацією, яка склалася на ринку молока, незадоволені всі. Адже, за словами керівника одного із провідних агропідприємств області Валерія Капленка, молоко в сільгосппідприємств купують за 5 грн за літр, а на прилавках магазинів його вартість удвічі, а то й більше, вища. Тож не дивно, що присутні на нараді виробники молока та переробники були здивовані, що на неї не запросили представників торгової мережі. Адже без них, упевнені, вирішити проблему неможливо.

Постійне необґрунтоване зростання цін призводить до того, що сільгоспвиробники задумуються над потребою подальшого інвестування у галузь тваринництва.

Битва за молоко: чому ціна зростає, а прибуток виробників падаєСергій Фролов

– Зростання ціни на молоко призведе до того, що товар залежуватиметься на полицях, його ніхто не купуватиме, – переконаний Фролов. – А з іншого боку, можемо дійти до того, що відчуватимемо дефіцит цієї продукції, якщо не буде зацікавленості у виробництві молока.

Полтавщина лідирує в Україні з виробництва молока в сільгосппідприємствах

Сергій Фролов окреслив загальну ситуацію у галузі тваринництва та молоковиробництва на сьогодні. Зокрема навів і статистичні дані.

Серед регіонів України за поголів’ям ВРХ, корів та виробництвом молока в сільгосппідприємствах область посідає перше місце. Полтавщина дає країні майже 16% валового надою.

– Ми маємо 16 переробних підприємств, але, крім цього, продаємо своє молоко дванадцятьом підприємствам, які знаходяться за межами області. Потенціал Полтавщини великий, тому 2 бізнеси – виробники та молокозаводи – повинні знайти спільну мову, – наголосив Сергій Фролов.

У Полтавській області 169 підприємств виробляють та реалізують молоко. За 2014 рік молокопереробними підприємствами області було закуплено 535 тисяч тонн молока. Із них 66% надійшло від виробників Полтавської області, 34% – від виробників із інших областей.

Щодо населення – навпаки, закупівля зменшилася на 11% (у Полтавській області). Тобто, відбувається різке зменшення закупівлі молока від населення.

– Щодо якості закупленого молока, то протягом минулого року на молокопереробні підприємства області молока екстра-класу надійшло лише 7%, молока вищого ґатунку – 27%, першого ґатунку – 37% і другого, переважно від населення, – 29%, – навів статистику очільник Департаменту агропромислового розвитку.

За 2 місяці цього року кількість молока екстра-класу збільшилася до 12%, натомість другого зменшилася на 15%, бо в області припинили менше купувати в населення.

У виробництві молочних продуктів за минулий рік відбулося зменшення, особливо сирів жирних, на 40%, через закриття російських ринків. За 2 місяці цього року тенденція дещо змінилася на краще. По всіх видах молокопродуктів, крім сирів жирних, виробництво збільшилося.

4880 грн за тонну коштує молоко першого ґатунку від сільгосппідприємств. Порівняно з відповідним періодом минулого року, ціна зросла на 7%. На молоко 2 ґатунку від населення ціна складає 2 780 грн. З початку року вона знизилася на 10%.

Майбутнє – за міні-фермами та кооперативами

У Департаменті агропромислового розвитку переконані, що вирівняти ситуацію та покращити якість молока, закупленого в населення, допоможе створення міні-ферм та кооперативів на селі.

– Молочарські обслуговуючі кооперативи я вважаю перспективним напрямком об’єднання громадян. Зараз в області функціонує таких 10. Але це дуже мало, враховуючи, що понад 666 тисяч корів знаходяться у населення, – говорить Сергій Олександрович. – За 3 роки ми збудували 5 сучасних приймальних пунктів, кожен із яких коштує від 400 тисяч гривень і більше. Молоко там зберігається у сучасних танкерах, і безпосередньо на приймальному пункті можна відстежувати якість молока, прийнятого від кожної людини. Ми плануємо створити 9 таких сучасних міні-ферм у Козельщинському, Новосанжарському, Оржицькому, Решетилівському районах. У Решетилівському районі буде створена базова навчальна ферма.

Завдяки цьому, вважає влада, можна досягти зростання поголів’я, але мінімальне поголів’я такої міні-ферми в Польщі, наприклад, не менше 15 голів, у Франції – не менше 40. Тому одна корова, переконаний Фролов, – це вже минуле. Якщо людина хоче займатися таким малим бізнесом, то кількість корів повинна бути не менше 10.

Після тривалої дискусії виробники і молокопереробники погодилися, що ціна на продукт має бути вигідною для обох сторін.

Битва за молоко: чому ціна зростає, а прибуток виробників падаєВалерій Капленко, очільник одного з провідних агропідприємств області, не розуміє, чому в магазинах відбувається така "накрутка" на молоко

– Закупівельні ціни повинні формуватися в інтересах усіх, – переконаний Сергій Зінченко, голова асоціації «Полтавамолоко». – Який сенс у тому, що ми зараз скупимо у вас все молоко, зробимо продукцію і не зможемо її реалізувати? «Накриється» молокопереробна галузь. Ми готові вам (виробникам – авт.) і по 10 гривень платити, і по 20. Але де ми подінемо цю продукцію? Тому необхідно шукати золоту середину. У всьому світі йде боротьба не за зростання ціни, а за збільшення собівартості продукції – це впровадження нових технологій, високопродуктивне стадо тощо, адже заводи переоснащені повністю. Щодо населення, то я ніколи не підтримував закупівлю молока в селян. Ніде у світі молоко від селян не допускається на заводи, ми ж пішли на поступки, тому люди повинні нам бути вдячні за це.

Сергій Аранчій, начальник Управління ветеринарної медицини в Полтавській області, зазначив, що рентабельність підприємств, які виробляють молоко та молочні продукти, не визначає продаж лише на внутрішньому ринку, важливо вийти на зовнішній ринок.

– Якщо ви будете формувати свої відносини лише із внутрішнім товаровиробником чи дивитися на Росію, Казахстан і Білорусь, нічого не вийде. Сьогодні не закриті для вас турецький, африканський, північноамериканський ринки. Не треба скаржитися, що ви не можете постачати продукцію в ЄС. Багато перспектив, необхідно лише, щоб працювали ваші менеджери, іншого виходу немає, – зауважив Аранчій.

Зрозуміло одне – молоко дешевшати не буде, його вартість лише зростатиме через подорожчання витратних матеріалів, кормів, палива.

Позначення:

Категорії:

Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter