1 вересня обіцяють укотре переглянути підхід до уроків фізкультури.
У школах запровадять нові навчальні програми. Кажуть, Міністерство освіти скасує оцінювання. Поки що оцінки з цього предмету школярам продовжують ставити. Але роблять це обережно.
Нові програми з фізкультури запроваджують щороку
Уже кілька років полтавські школярі на уроках фізкультури навчаються за полегшеною програмою. Уже ніхто не намагається будь-що пробігти 1,5-кілометровий крос, від якого коле у боці, у роті – присмак крові, а у журналі – «трійка». Та й оцінку виставляють уже не тільки за суто фізичні здібності.
– Школярі займаються за програмою, яка була запроваджена у 2009-2010 році для 5 – 9 класів, а на її основі Міністерство розробило нову програму для 10 – 11 класів. Вона діє з цього навчального року, – розповіла Юлія Шкурат, методист з фізичної культури при міському управлінні освіти.
Нинішня програма з фізкультури побудована за модульною системою і складається з 2 обов’язкових та варіативних модулів.
Обовязкові модулі: теоретико-методичні знання та загальна фізпідготовка.
Варіативні модулі: баскетбол, волейбол, бадмінтон, аеробіка, аквааеробіка, городки, лижна підготовка, плавання, настільний теніс, туризм, гандбол, гімнастика, легка атлетика, футбол, гирьовий спорт.
– Змістове наповнення предмету вчитель формує самостійно, – говорить Юлія Володимирівна. – Але обов’язковим є включення до кожного модуля теоретичної й загальнофізичної підготовки. Критеріями відбору варіативних модулів є наявність матеріально-технічної бази, кадрове забезпечення та побажання дітей.
Найпопулярніші модулі – з ігрових видів спорту
На початку навчального року вчителі фізкультури проводять у класі вступний теоретичний урок, на якому разом із дітьми вибирають модулі на рік. У деяких сільських школах, де збереглися лижі, нині вивчають лижний спорт. У двох полтавських школах директори закупили ракетки і школярі обрали модулі з бадмінтону. Грають навесні й восени. Загалом, за словами методиста, найчастіше обирають ігрові види спорту: баскетбол, волейбол, футбол, гімнастику, легку атлетику. У 11 класі, де за рік потрібно опанувати 2 – 3 модуля, обирають в основному баскетбол або волейбол, футбол і гімнастику. Аеробіку та аквааеробіку, городки у Полтаві на заняттях не практикують – немає умов. Хоча, на думку вчителів, на уроках фізкультури цілком можна було б виточити необхідне обладнання для гри у городки.
Кількість модулів для опанування школярами:
У 5 – 6 класах учні мають опанувати 4 – 6 варіативних модулів.
У 7 – 8 класах: 3 – 5 модулів.
У 9 класі: 3 – 4 модулі.
У 10 – 11 класах: 2 – 3 модулі.
Уже кілька років школярів ділять не на 2, а фактично на 3 групи: основну, підготовчу, спеціальну. Діти підготовчої групи присутні на уроці, опановують матеріал, але не здають контрольні нормативи. Діти на спецгрупі мають проходити завдання у невеликих групах у позаурочний час.
Про безпечні оцінки
Успішність учня з фізкультури оцінюють уже не тільки за контрольними нормативами. Враховують активність на уроці, заняття фізкультурою, участь у спортивних змаганнях – на підставі цих показників нараховують бонусні бали. Якщо учень, наприклад, фізично не може здати норматив зі стрибків, «накинути» бали зможе знанням теорії. У процентному співвідношенні теорії на уроках фізкультури значно побільшало. Якщо у 9 класі на тиждень 3 уроки, то 1 з них буде у класі, 2 – у спортзалі.
На думку освітян, відмовлятися від оцінювання на уроках фізкультури не можна – дітям потрібен стимул працювати. Хоча, зазначають, основна мета фізкультури – «відпочити від сидіння на уроках».
– На мою думку, ставити оцінки на фізкультурі тільки за антропометрію: хто скільки стрибнув, як пробіг – неефективно. Звісно, ці показники треба враховувати при виведенні оцінки, але це не може бути головним, – говорить Іван Гончаренко, директор 13 школи. – За останні роки, з введенням модульної системи, гадаю, дітям на уроках фізкультури стало цікавіше. Учителі, у свою чергу, стали більш уважними, адміністрація школи слідкує, щоб завжди була присутня медсестра. Якось наш медпрацівник звернулася до мене, щоб я її відпустив отримати матеріал для щеплень – то я не дозволив. Хай іде хтось інший. Та й не тільки на фізкультурі ж може трапитися нещасний випадок.
За останні роки кількість інструктажів та перевірок на уроках зросла. Окрім уроку з безпеки життєдіяльності, перед початком кожного модуля по фізкультурі школярі мають пройти теоретичний курс – 1 лекцію та розписатися у журналі інструктажів.
Від дітей ніхто не вимагає «давай, з останніх сил постарайся», у 5 класі крос можна взагалі пройти. При цьому викладачі настоюють, щоб діти, які відносяться до спеціальної групи, були присутні на уроках у спортивній формі. А от кількість дітей, яких переводять на спецгрупу, щоб «не перенавантажувати» за останні роки вже не зростає.
Нещодавно чиновники від медицини оголосили, що практично кожен школяр страждає на 1 – 2 хронічних недуги. Причина: алкоголь, тютюн та комп’ютер. Тож підстав для подальшого полегшення вимог із фізкультури викладачі не бачать. Мовляв, і так уже спростили максимально. Хай краще рейди по місцях продажу тютюну й алкоголю проводять.
Перед початком року всі школярі в обов’язковому порядку мають пройти медичне обстеження. Незважаючи на величезні черги, які кілька місяців наповнюють коридори поліклінік, загалом батьки задоволені.
– Мій син проходив огляд у дитячій поліклініці на вулиці Нікітченка, – розповідає мати 6-класника. – Довідку ми до школи принесли аж на початку листопада, бо ніяк не могли вибратися до поліклініки. Щоб обійти всіх лікарів знадобилося близько тижня. Такого, щоб просто ставили штамп у довідку «здоровий», не було. Дуже ретельно оглядали сина у хірурга, окуліста, терапевта, стоматолога. Кардіолог почув якісь «шуми», послали на ЕКГ, на щастя, підозра не підтвердилася. У підлітковому кабінеті сина присідати просили. У січні, до речі, знову оголосили, що школою поведуть на медогляд.
Учнів із медичними довідками, потенційних «пропускальників» фізкультури, більше сотні ледь не у кожній школі. Але від деяких захворювань спецгрупа не рятує. Випадки, коли на уроках в учнів траплялися епілептичні приступи, не поодинокі. У одному медсестра змогла вколоти учневі антисудомний препарат, у іншому – запропонували лише склянку води й викликали батьків.
У Полтавському педунівеситеті серед обов’язкових дисциплін на всіх факультетах у останні роки з’явилася «Безпека життєдіяльності та основи охорони праці».
До теми: Чому смерть не залишає уроків фізкультури