Але кожен член громадянського суспільства повинен також боротися за свій інформаційний простір — виділяти ті ЗМІ, котрі постійно брешуть (в інших випадках — гіперболізують або применшують правду таким чином, щоб це було вигідно власникам). У випадку, якщо інформацію подають об’єктивно, задача споживача — підтримувати ЗМІ своєю увагою (а при файндрайзинґовому фінансуванні — і грошима).
У випадку ж брехливих ЗМІ громадське суспільство приймає для себе кілька можливих варіантів.
По-перше, це мовчання. Тобто намагатися абсолютно не звертати уваги на це ЗМІ, не читати його, не робити їм хорошу статистику. Тобто бойкот, але навіть без його публічного оголошення. Якщо ж Ви знаєте, що Ваші друзі, знайомі, члени сімей споживають це ЗМІ, то варто їм розповісти, хто саме стоїть за цими новинами, привести приклади викривлених чи відверто брехливих публікацій. Хай відписуються «Вконтакте», розфренджуються зі спільноти у «facebook»'у — потрібно намагатися вибивати козирі.
По-друге, бойкот з публічним оголошенням. Але все таки це палка з двома кінцями, бо постійно виголошуючи назву цього ЗМІ, його лого, Ви все таки робите їм непогану рекламу і закріплюєте бренд у підсвідомості людей, нехай навіть із негативним відтінком. Заборонений плід, як відомо, завжди солодкий.
По-третє, якщо є можливість, то Ви повинні зв'язуватися із журналістами видань, котрі, на Вашу думку, неправдиво подають аргументи, перекручують факти. Я розумію, що це доволі наївно, але Ваша задача — надати їм докази неправдивості їх матеріалів, переконувати, що вони насправді роблять не об'єктивні новини, а пропаганду, задовольняючи господарів, а не суспільство. Дуже часто останнім часом основним предметом викривлення є кількість людей на акціях — якщо Ви присутні там, то намагайтеся зробити якомога більше фото, бажано таких, що охоплюють всю площу, де відбувається дійство — таким чином, Вам буде що пред'явити.
По-четверте, багато сучасних інтернет-видань мають функцію виправлення помилки читачами. Саму помилку Ви на сайті не виправите, але у випадку неперекручування фактів можна виділити неправду, натиснути одночасно клавішу «Ctrl» і «Enter» — у віконечку, що з'явиться написати точну версію факту — і відправити. Це прийде на пошту редактору чи технічному працівнику сайта. Можна додати до цього ще масовість — тоді пошта видання забивається повідомленнями про помилку, і їх дуже важко ігнорувати. Масовість і адресність — доволі серйозні аргументи.
По-п'яте, намагайтеся допомагати журналістам: надавайте їм інформацію про майбутню подію (вони не завжди мають змогу за всім услідкувати), фотографії, котрі самі ж зробили на події — якщо Ви самі зацікавлені у освітленні даного дійства. Опісля виходу матеріалу — поширюйте їх продукт (тобто новини) соціальними мережами. Це буде нагорода від Вас за об'єктивність. Журналісти інтернет-видань щодня борються за кількість переходів із собі подібними, тому Ваша увага (дефіцит у наш час) — найменше, чим можна віддячити.
Якщо ми хочемо мати об'єктивні ЗМІ, то треба допомагати їм по змозі, одночасно бути як вартовими об'єктивності, так і активними поширювачами. Медіа у всьому світі має статус «четвертої влади», тобто самостійної сили, а не засобом для пропаганди.
Тому саме від кожного з нас залежить щоденна розбудова громадянського суспільства, небайдужість до заангажованості ЗМІ, акції проти пропагандистських матеріалів. Це набагато важче, ніж просто кричати на мітингах за ту чи іншу сторону, але це потрібно робити.
Бо саме так і борються з інформаційними війнами.
Роман Повзик, громадський активіст, незалежне мистецьке об'єднання «Magnum Opus»