Він розповів про ситуацію щодо знайомства з мером Мамаєм, дружину, яку не може забрати до Полтави, про своє авто та деякі факти про випускників патрульної поліції Полтави.
До слова, Віталія Мельничука обрали на посаду начальника патрульної поліції Полтави з 22 кандидатів. Представили його громаді 5 березня, під час презентації випускників нової правоохоронної системи.
– Віталію Валентиновичу, минув тиждень, як патрульні поліцейські Полтави вийшли на службу. Ви, людина з досвідом роботи у патрульній службі, як оцінюєте їхні починання?
– Підготовка патрульних Полтави відрізняється від підготовки патрульних у столиці, оскільки врахували всі помилки, яких припустилися раніше. Курс навчання також був змінений, став більш наближеним до реалій, які маємо. Питання виникали, зокрема, такі: як правильно носити форму, чіпляти значок, куди їхати, щодо меж квадратів.
– Розкажіть, хто і за яким принципом визначав квадрати, про які Ви говорите? (Квадрати – поділ території міста між патрульними екіпажами – прим. авт.)
– Квадрати визначав Київ (Нацполіція України, – прим. авт.). Проте ми вже удосконалюємо їх, є така потреба. Нам під силу це змінити й адаптувати.
– Якщо виникають питання під час патрулювання, поліціянти телефонують своїм командирам. На скільки я розумію, серед командирів – також випускники патрульної поліції Полтави. Поясніть, які поради може дати колезі випускник, який немає досвіду?
– Для цього є командир батальйону та його заступник, я і мій заступник. Ми з досвідом уже, тож допомагаємо їм. У кожного патрульного є мій номер телефону, а також номери командира батальйону та заступників. Якщо у них виникають сумніви чи невідкладні питання, то вони і вночі мені телефонують. Зворотний зв’язок працює.
– Що входить до обов’язків патрульного поліцейського?
– Патрульні поліцейські обслуговують абсолютно всі виклики, що надходять на лінію «102». Незалежно від того, чи це ДТП, чи сімейна сварка, патрульний приїздить першим на місце події. Орієнтується на місцевості й вирішує, яких заходів слід вживати далі.
– Які порушення найчастіше роблять полтавці, за котрі колишня міліція їх не карала?
– Мені складно сказати, що робила чи не робила міліція, ми не досліджували це питання. Проте патрульні реагують практично на всі виклики та ситуації, які бачать на дорозі чи в дворах. Щодо порушень, можливо, це дрібні бешкетування, які ігнорували раніше, патрульні на таке нині реагують обов’язково. Не ігнорується зараз паркування не в призначених для того місцях та стихійна торгівля. Думаю, полтавці це вже помітили.
– За який час патрульний поліцейський повинен прибути на місце виклику?
– Якнайшвидше, але норми немає. Якщо екіпаж в конкретному квадраті зайнятий, обслуговує певний виклик, то прибути на подію повинен той, що перебуває найближче.
– Скільки годин поліцейський повинен витрачати часу на піший патруль, а скільки на автопатруль за 12 годин зміни?
– Нормативів немає, патрульні діють залежно від ситуації у місті. Уночі, коли рух автомобілів не інтенсивний, патрульні збираються по 2-3 екіпажі й здійснюють піше патрулювання темними дворами, у місцях, де найчастіше трапляються вуличні злочини, зокрема грабежі, також роблять профілактичний огляд нічних клубів.
– До того як Вас призначили начальником патрульної поліції Полтави, Ви працювали в столичній патрульній поліції, а до того – в райвідділі міліції Лохвиці. В одному з інтерв’ю розповіли, що звільнились із лав міліції за власним бажанням. Чому? І ким працювали у проміжку між міліцією та поліцією?
– Вступаючи до Харківського національного університету внутрішніх справ, я думав, що зможу зробити життя людей кращим, ловитиму злочинців, буду детективом, на щось впливатиму. Та з роками, коли почав працювати, зрозумів, що та система ні на що не впливає, своє відживає й не допомагає людям. У мене вже не було моральних сил працювати. Тож пішов механіком на одне підприємство. Освіти такої не мав, проте навчився. У поліцію я повірив, оскільки 2015 року ми вже мали іншу країну. Настав час змін, яких потребувало суспільство. У столиці я був командиром роти і заступником командира батальйону.
– Під час присяги в Полтаві увага багатьох ЗМІ була прикута до жінки у формі поліцейського з двома дітьми. Це Ваша дружина? Чи перевелась вона на службу до Полтави?
– Моя дружина Наталія – звичайний патрульний поліцейський, працює в одній із рот. Переведення її до Полтави неможливе, відповідно до закону про запобігання корупції. Моєю підлеглою вона бути не може. Загалом ми вступали разом. Я попросив її, аби вона подала мою електрону заяву в поліцію. Дружина подала заяви від обох. Це все вийшло спонтанно. Раніше вона працювала цивільним юристом.
– Чи не виникає тоді бажання, можливо, в дружини, покинути службу заради того, щоб сім’я жила разом?
– Є таке, але я відстоюю думку, що, коли вже став на певний шлях, його потрібно пройти.
– Зміна патрульного поліцейського триває 12 годин, але ще ж є таке поняття як «перезмінка». На скільки мені відомо, «перезмінка» триває 2 години. Чому так довго, адже виходить, що патрульні працюють наднормово?
– Це тимчасове явище, на навчанні їх до цього ніхто не готував. Людина повинна розуміти, як, де і коли здавати матеріали, які вона склала під час патрулювання. Трапляється, що хтось запізнився на здачу зброї. Це все організаційні моменти. Вони будуть доти, доки працівники не стануть в русло. У Києві, наприклад, на 2 тисячі людей (патрульних поліцейських, – прим. авт.), перезміну з 5 години довели до 1,5 години, то в Полтаві, думаю, вона за якийсь місяць вже триватиме хвилин 40.
– Патрульним поліцейським Полтави видали лише один комплект форми. Чи слід їм очікувати ще один на заміну?
– Планується. До речі, у половини патрульних поліцейських, форма українського виробництва, яка, за деякими параметрами, ліпша за американську, котра в іншої половини працівників. Уночі був сніг, то патрульні хвалили саме форму українського виробника. Американська промокає, а українська – ні.
– На презентації патрульної поліції Полтави не було міського голови. За весь цей час Олександр Мамай виявив бажання з Вами познайомитись?
– Виявив, ми домовились про зустріч. Усе це буде. Загалом, мені немає різниці, мер це чи губернатор. Для мене це нові люди. Аби було можливо, то я б познайомився з усіма за один день, де б обговорили й розробили спільну стратегію наведення ладу в місті. Але маємо те, що маємо. Усе в наших силах. Думаю, найближчим часом полтавці побачать серйозні результати праці патрульних поліцейських.
– Багато людей не вірить у зміни на краще через реформу правоохоронної системи. Не встигли випускники полтавської поліції вийти на патрулювання, як вже посипалась критика. Зокрема, «не представляються» чи «просять цигарки за те, що не складуть протокол». Як Ви це можете прокоментувати?
– У нас усе вийде, відступати нікуди. Настав час для змін, змінюватись слід всім, усій країні. Інакше нас просто не стане. Із приводу цигарок та іншого, вважаю це лише чутками. Це смішно. Я не вірю. Чому тоді ця людина не звернулася з офіційною заявою? Доказів немає.
– Чи правда, що Віталій Мельничук має Mercedes-Benz W220, вартістю 10-15 тисяч доларів? Хіба міг правоохоронець заробити чесною працею на такий автомобіль?
– «ВАЗ-2101» – автомобіль Віталія Мельничука. Не пам’ятаю точно рік випуску, здається 1984-й. Тож за «Мерседес» – чутка. Можливо, колись це і стане правдою, і в майбутньому я зароблю на такий автомобіль.
– Чи правда, що за пальне, виїжджене на службових «пріусах», з патрульних вираховуватимуть кошти? Якщо ні, то скільки грошей виділяє Нацполіція на їхню заправку? Скільки загалом передбачається пального на одну зміну чи місяць?
– Лімітів немає, пального буде стільки, скільки потрібно. Ніхто не вираховує з зарплатні копів за пальне. Один патрульний автомобіль, а їх патрулює 21, спалює приблизно до 10 літрів за зміну. Але це не стала цифра, все залежить від темпу їзди, насиченості. Для прикладу, у столиці такий автомобіль спалював у нічний час 4 літри на 100 кілометрів, у денний – 6. Ці авто дуже економні.
– Чи встигли патрульні поліцейські Полтави розбити службові авто за перші дні роботи?
– Випадків ДТП за участю патрульних Полтави не було (станом на 14-у годину 14 березня – прим. авт.). Автомобілі застраховані.
– Коли слід очікувати патрульних поліцейських в інших населених пунктах Полтавщини? Наберуть нових людей чи виділять випускників із лав патрульних поліцейських Полтави?
– Однозначної відповіді не можу дати. Це питання – до голови Нацполіції, міністра МВС. Найближчим часом ми почнемо обслуговувати автодорогу «Київ – Харків», це те, що конкретно маємо у планах. Щодо інших населених пунктів сказати поки що не можу.