На рівні держави хочуть змінити розмір автостанційного збору. Мовляв, це має зменшити вартість проїзду та підвищити рентабельність. Та на Полтавщині працівники автотранспортної сфери запевняють в зворотному. Окрім того, твердять, що нововведення спровокує закриття автовокзалів та автостанцій.
Передісторія
24 липня 2015 року опублікували наказ Міністерства інфраструктури України «Про внесення змін до Порядку регулювання діяльності автостанцій». Автори проекту посилаються на європейський досвід і пояснюють для чого потрібно нововведення:
Залежно від дальності поїздки та вартості квитка, з пасажирів стягується різна сума автостанційного збору за однакового рівня надання автостанційних послуг, – йдеться у пояснювальній записці. – Таким чином, користувачі послуг автостанцій сплачують необґрунтовану суму автостанційного збору, що у свою чергу призводить до невдоволення як з боку пасажирів, так і з боку автомобільних перевізників. А все у зв’язку з тим, що суму автостанційного збору власник автостанції закладає до вартості квитка, що зрештою впливає на рентабельність перевезення та платоспроможність пасажира. За результатами аналізу міжнародного досвіду, з цього питання вдалося встановити, що на сьогодні в жодній з країн Європейського Союзу не існує так званого автостанційного збору. Власники автостанцій надають свої послуги пасажирам виключно за реалізацію квитків і стягують за це фіксовану суму коштів, незважаючи на вартість квитка чи дальність поїздки.
Тому і хочуть встановити єдиний фіксований автостанційний збір для всіх автостанцій України – 1 гривню.
Видання Наказу призведе до зменшення вартості проїзду, підвищення рентабельності перевезень, попиту населення на перевезення та відповідатиме європейському досвіду,– таких результатів очікують автори документу.
Довідково: автостанційний збір – це плата за надання обов'язкових послуг автостанціями, що справляється з осіб, які купують квитки на проїзд автобусами приміських, міжміських та міжнародних маршрутів, і включається до вартості квитка.
Полтавщина проти нововведення
У Полтавській області обурені такою законодавчою пропозицією, вважають її економічно необґрунтованою.
20 серпня у Полтаві обласна профспілка працівників автотранспорту та шляхового господарства зібрала журналістів, аби заявити свою позицію щодо проекту.
– Запровадження одного збору для всіх класів автостанцій – вважаємо неправильним, оскільки є різниця утримувати автовокзал чи автостанцію першого рівня. Це різні витрати, – зазначила Валентина Старушко, представниця ТДВ «Полтаваавтотранс»..
– Їхня ціль – зменшення фінансового навантаження на пасажирів, але не зрозуміло за які кошти будуть виживати автостанції, – говорить Микола Первак, голова Полтавської обласної організації профспілки. – Адже власникам автостанцій потрібно виплачувати працівникам зарплати, сплачувати комунальні платежі, податки за землю, витрати за касові стрічки, касові апарати й так далі. Ціни мають бути економічно обґрунтованими, а не так як у нашому випадку – ні в пояснювальній записці, ні в аналізах регуляторного впливу проекту наказу Мініфраструктури немає жодних обрахунків щодо розміру збору в розмірі 1 гривня.
На думку пана Первака, встановлення такого розміру автостанційного збору призведе до двох варіантів розвитку події:
– збільшення вартості обов’язкових послуг, що надаються автостанцією перевізникові,
– закриття автостанцій та вокзалів.
Читайте також – Полтавські активісти: автостанція на Київському вокзалі досі працює нелегально
Гаманці пасажирів також «відчують» зміни
Полтавці твердять, що для пасажирів приміських сполучень проїзд може, навпаки, подорожчати.
– Постраждає саме сільська місцевість, – говорить Валентина Старушко. – Пасажири приміських сполучень складають десь 65% від загальної кількості. Для більшості з них автостанційний збір – в районі 50 копійок, а буде – 1 гривня.
– Тобто, у будь-якому випадку для пасажирів, про яких піклуються автори проекту, фінансове навантаження не зменшиться, – доповнив Микола Первак. – Проект наказу порушує основні принципи підприємницької діяльності та протирічить Господарському кодексу України про ціни та ціноутворення. Ми впевненні, ліквідація автостанцій, яка буде неминучою у разі підписання такого проекту наказу, викличе соціальну напругу.
Загалом середній автостанційний збір на Полтавщині за останні півроку становить 3 гривні 22 копійки. Для прикладу, в Харкові – 3 гривні 50 копійок.
Представники обласної профспілки автотранспорту перерахували наслідки, які чекають Полтавщину після підписання скандального проекту:
- з’являться нові корупційні схеми для перевізників
- автостанції та автовокзали або закриють, або ж працюватимуть «в тіні»
- пасажирам доводитиметься чекати транспорт під відкритим небом
- не оголошуватиметься інформація про рух транспорту
- бюджет області втратить мільйони надходжень від автостанцій, які отримував щороку
- влада втратить чітке управління пасажирськими перевезеннями
- скоротять більше 40% робочих місць, що призведе до безробіття людей.
Деяких робітників автостанцій уже повідомили про скорочення
– У нас провели збори серед колективу, – розповіла Алла Павлій, голова профспілки ТДВ «Полтаваавтотранс». – Директор уже повідомив про проект наказу. Досі автостанційний збір складав 10% від тарифної вартості проїду і був головною складовою доходів підприємств. Тож у «Полтаваавтотранс», провівши обґрунтовані розрахунки, прийшли до висновків, що у нових умовах підприємства будуть вимушені припинити роботу автобусних станцій як нерентабельних. Через що у нас керівництво оголосило наказ про скорочення більше 100 працівників із 270 працюючих. Це викликало резонанс у колективі. Тому трудовий колектив звернувся до обласної профспілки працівників автотранспорту та шляхового господарства України, аби останні, в свою чергу, звернулись до профспілки вищого рівня, так як погодити проект наказу без них неможливо. Колектив просить не погоджуватись з даним трактуванням цього наказу.
Полтавські автотранспортники вважають правильним виходом з ситуації – залишити діючу нормативну базу.
До слова, закриття автостанцій загрожує не лише Полтавщині, проблема – загальноукраїнська.
– Зокрема я спілкувався з колегами з таких областей, як Черкаська, Дніпропетровська, Харківська, Сумська, Чернігівська та Кіровоградська, – зауважив пан Первак. – Збираємось провести круглий стіл для вирішення спільної проблеми.
Зі слів працівників обласної профспілки, вони вже підготували і розіслали листи-звернення в різні інстанції, аби не погоджували скандального проекту наказу міністерства. Також поставили до відома обласну владу. Твердять, що останні їх розуміють і підтримують.
Працівники автотранспортної сфери сподіваються, що їх почує і держава.