Як супермаркети порушують права покупців: законодавчі поради

Суспільство
Юлія Обелець12 січня 2016 о 18:311756 Kolo.poltava.ua (Новини Полтави) Полтава, вул. Фрунзе, 65 +380532613245 Як супермаркети порушують права покупців: законодавчі поради
«Здайте речі»; «немає здачі», «оплатіть пошкоджений товар» – все це порушення прав споживача, які допускають у торговельних закладах.

Як відстоювати свої права у супермаркетах, за різних обставин, читайте далі.

Залишити речі, або дозволити охоронцю заглянути у вашу сумку

Як супермаркети порушують права покупців: законодавчі порадиЯк супермаркети порушують права покупців. Фото – zt.20minut.ua

Ситуаця: У магазині (супермаркеті) при вході вас прохають здати речі, або тоді, виходячи з приміщення, розкрити сумку й показати її вміст.

Ваші дії та законодавчі аргументи:

Ви маєте право не здавати Ваші особисті речі, оскільки такий обов’язок жодним чинним нормативно-правовим актом не передбачений статтею 12 Закону України «Про охоронну діяльність», який набув чинності 18.10.2012.

Лише за Вашою добровільною згодою персонал охорони має право під час здійснення пропускного режиму на об’єктах охорони проводити огляд Ваших речей. У разі, якщо Ви вирішили залишити свої речі у камері схову, закрили її на ключ, Ви як споживач уклали з торговельним центром безоплатний публічний договір зберігання, умови якого регулюються нормами глави 66 ЦК України. У той же час часто адміністрація торговельних закладів зазначає, що за збереження залишених речей вона відповідальність не несе, що суперечить нормам статей 942, 949–951 Цивільного кодексу України. Саме торговельний центр як зберігач, відшкодовує збитки за втрату (нестачу) або пошкодження речей, взятих на зберігання.

Крім того, у пункті 21 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 № 833 «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів» зазначено, що суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити доступ споживачів до торговельних об’єктів без здавання на збереження особистих речей, крім товарів, реалізація яких здійснюється у таких торговельних об’єктах, та створити умови для збереження речей споживачів, у разі, коли вхід до торговельного об’єкта з товарами, які реалізуються в таких закладах, заборонено.

Персонал охорони торговельного центру не має права Вас затримувати, або проводити особистий огляд чи огляд Ваших речей. Єдине, що може зробити персонал, – це викликати співробітників правоохоронних органів та попростити Вас їх дочекатися, але утримувати Вас, застосовуючи фізичний примус, вони права не мають.

Відповідно до положень ст. 16 ЗУ «Про охоронну діяльність» заходи фізичного впливу застосовуються персоналом охорони у чітко визначених Законом випадках, а затримання особи персоналом охорони не є адміністративним затриманням, та затримана особа негайно передається органу внутрішніх справ за місцем вчинення правопорушення.

На полиці одна ціна, а у чекові інша

Як супермаркети порушують права покупців: законодавчі порадиФото – poradu.pp.ua

Ситуація:

Ви обрали товар, де на ціннику була інша ціна, а ніж Вам пробили у чекові на касі.

Як діяти:

Ви маєте право платити за товар за ціною, згідно цінника відповідно до положень ЗУ «Про захист прав споживачів» та Постанови Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 № 833 «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів» та Наказу Міністерства економіки України від 19.04.2007 № 104 «Про затвердження Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами».

Оплатити пошкоджений товар

Як супермаркети порушують права покупців: законодавчі порадиФото – brovary.pravo-znaty.org.ua

Ситуація:

Ви випадково розбили, або пошкодили товар. Від вас вимагають відшкодувати збиток.

Ваші дії та аргументи

До моменту оплати купівлі товару власником речі є її продавець, у даному випадку торговельний заклад. Тож не ви повинні відшкодовувати вартість товару.

Відповідно до статей 323, 668, 1166 ЦК України ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник. Згідно з абзацом 3 ч. 2 ст. 17 ЗУ «Про захист прав споживачів» забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту, у будь-який спосіб обмежувати використання ним електронних платіжних засобів, якщо відповідно до законодавства продавець (виконавець) зобов’язаний приймати їх до сплати.

  • Тож, не соромлячись, заявіть охороні або адміністрації магазину, що в «Цивільному кодексі України» говориться: «ризик випадкової загибелі чи пошкодження речі несе її власник». Тобто, до моменту здійснення покупки власником речі є продавець.
  • По-друге, вимагайте від адміністрації супермаркету надати докази того, що саме ви винні в пошкодженні товару. Це можуть бути відеозаписи з камер відеоспостереження, свідчення свідків. Якщо пошкоджений вами товар зберігався в неналежних умовах (на полицях, не захищених спеціальним бортиком, в проходах між рядами і т.д.), вкажіть на цей факт.
  • Нагадайте адміністрації магазину, що в Законі України «Про захист прав споживачів» забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту ». Розбитий товар не є вашим вибором.
  • Якщо адміністрація все ж наполягає на тому, щоб ви заплатили за пошкоджений товар, вимагайте складання акту про інцидент. Куди вже будуть записані і свідчення свідків, і ваші, і адміністрації. Поясніть, що тільки на підставі цього акта та через суд будете оплачувати штраф.
  • Якщо адміністрація продовжує на вас тиснути (завела в кімнату охорони, відмовляється випускати з приміщення супермаркету, вимагає залишити свої документи) слід згадати про пункти 1,4 і 5 статті 19 Закону України «Про захист прав споживачів», у яких йдеться про заборону нечесної підприємницької практики і агресивної діяльності. Відповідно до закону охорона супермаркету не має права затримувати вас, обмежувати вашу свободу. Поясніть, що це вже їм загрожує судовими або кримінальними розглядами.

Не приймають гроші

Як супермаркети порушують права покупців: законодавчі порадиФото – egrivna.com

Ситуація:

Касир магазину відмовляється приймати дрібні копійки, або банкноти з надривами, або ж у видавати решту з крупної банкноти.

Ваші аргументи:

У такому разі касир, продавець діє всупереч законодавству України. Так, зокрема, згідно з положеннями ст. 17 ЗУ «Про захист прав споживачів», споживач має право на вільний вибір товарів і послуг у зручний для нього час та на вільне використання електронних платіжних засобів з урахуванням режиму роботи та обов’язкових для продавця (виконавця) форм (видів) розрахунків, установлених законодавством України. Продавець (виконавець) зобов’язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції та форм її оплати.

За матеріалами zt.ridna.ua

До теми – Що потрібно покупцю знати про магазинні ваги

Позначення:

Категорії:

Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter