Крім того, у представленні політичної сили на будь-яких виборах велике значення відіграє її фірмовий стиль та кольори. Про те, що насправді «говорять» кандидати з плакатів мовою кольорів журналісти запитали у психолога Анни Шавиро.
– Загалом про психологічний вплив того чи іншого кольору написано досить багато. Започаткував «кольорову психологію» швейцарський психолог Макс Люшер, - говорить Анна Шавиро, - він визначав характер особистості за кольорами, які найбільше подобались досліджуваним. Тисячі дослідів, які проводились за допомогою кольорового тесту Люшера по всьому світу довели, що впив кольору існує та не залежить від статі, віку чи соціального статусу.
Під час передвиборчої агітації кандидатів у народні депутати цього року найбільша кількість білбордів міста майорить рекламою Блока Петра Порошенка, що не дивно. Лідер перегонів, пропрезидентський блок, який має потужне фінансування. Аналізуючи рекламу від цієї політсили, можна сказати, що рекламщики та політтехнологи чинного президента досить вдало використовують хитрощі впливу кольорів на психіку виборців. Основні кольори цієї політичної сили – червоний та чорний на білому фоні. Мінімум зайвої інформації – лише слоган та назва блоку.
Білий фон мовою кольорів несе в собі відкритість, світло, чистоту, але це повністю нейтральний колір, який не викликає жодних емоцій. Це ідеальний фон для інформування, що і демонструє нам даний білборд. У поєднанні з червоною смугою, яка росте вгору, білий діє досить ефективно. Проаналізуйте хоча б написи про знижки та акції, які вже є звичними для нас – вони всі червоно-білі! Червоний – колір енергії, волі, сили, він найбільше виділяється серед інших кольорів, окрім цього він викликає підвищену емоційну реакцію, налаштовує виборця на рішучі дії, такий собі заклик до дій. Чорний колір – основний колір, що використовують для шрифтів, використаний лише для напису, він у меншості, що не викликає негативних емоцій, не збуджує надмірно.
Можу зазначити, що ці три кольори – є лідерами на цьогорічних виборах до Верховної Ради.
Досить звичними ці кольори присутні у рекламній кампанії ВО Батьківщина. Але трохи сумбурним є їх поєднання… хоча, якщо порозмислити та придивитись, то вийде приблизно так: УКРАЇНА – ПЕРЕМОЖЕ БАТЬКІВЩИНА, але я би в такому випадку знак оклику виділила також чорним.
А ось на рекламних щитах від партії Віталія Кличка УДАР, на мою думку, занадто багато червоного.
Цю силу виборці можуть сприйняти занадто агресивно, дратівливо та відчути негативні емоції. Тут можна пригадати авторитарний комуністичний колір.
Колишній міський голова Андрій Матковський не відрізнився оригінальністю, більше того – він запозичив дизайн фірмової реклами від президентського блоку. Я утримаюсь від коментарів щодо його вчинку, але така реклама однозначно матиме результат. Оскільки виборці даного кандидата будуть асоціювати його з командою президента.
Також червоні та чорні кольори використав у своїй рекламній кампанії народний депутат Каплін. Ще до початку передвиборчих перегонів нардеп розмістив білборди з проханням, чи то призивом «запиши МІЙ мобільний». Яку мету він переслідував, важко сказати, можу зробити припущення – хотів нагадати про себе. Гарна спроба, ті ж переможні кольори, той же нахил тексту, велике фото, але на сірім фоні. Сірий колір символізує помірність, солідність та коректність. Це виважений колір, який за емоційним сприйняттям наближений до білого нейтрального.
Не можу не зупинитись на кандидатах від Радикальної партії Олега Ляшка. Штаб цієї сили у рекламі також використовує три кольори – білий, червоний та чорний, такий же нахил тексту. Але не дуже вдало використана композиція – переплутані (змішані) чорно-червоні написи, які розсіюють увагу, прізвище кандидата у такому розташуванні не запам’ятовується. Центральна інформація такої реклами – це слоган «Радикальні зміни гарантовано!» Враховуючи те, що народ України обіцянкам вірити втомився, в країні досить складна ситуація у багатьох сферах, щось гарантувати – дуже ризиковано.
Досить оригінальною є реклама Блоку лівих сил України – на холодному рожевому фоні соняшник та слоган «Людина понад усе!». Рожевий колір асоціюється з романтикою, він вважається дівочим кольором. Його використання у політичній агітації, на мою думку, зовсім не доречно, оскільки він підсилює почуття ніжності.
Ще один не досить зрозумілий з точки зору кольорів та композиції білборд від кандидата від Ліберальної партії України. Білий фон, як ви вже знаєте, є вдалим, зелений колір шрифту не нав’язливий, розслаблюючий, у поєднанні з блакитним в даному випадку (політична реклама) сприймається дуже спокійно, навіть пасивно. А використання такої кількості шрифтів та кольорів на білборді лише заплутує виборця.
Не перестає дивувати штаб Сергія Тигіпка, щоразу використовуючи нову кольорову гаму в передвиборчій рекламі. Вже було поєднання синього з білим, синього, білого з червоним. Наразі використані синій та жовтий кольори на білому фоні. Нестабільність рекламних кампаній даної політичної сили може викликати плутанину для їх електорату. Новий слоган, нові кольори, новий логотип сили, лише її лідер залишається незмінним з таким же впевненим рішучим поглядом. Такий відтінок жовтого символізує оптимізм, силу духа, прагнення до свободи, що і демонструє у своїх діях та словах Тігіпко.
Досить оригінальною виглядає реклама команди Громадянської позиції
Анатолія Гриценка. Але вона трохи перевантажена інформативно, як на мене. Використано гарне фото п’ятірки (усі привітні, прямий погляд, що викликає довіру), назву сили та слоган, чи то обіцянку. На блакитнім фоні – фото, на жовтім – сині написи, які не дуже читабельні. Жовтий колір в даному випадку використаний трохи надмірно, може викликати збудження, яке може призвести до втрати прихильників.
Досить молоде об’єднання Самопоміч використовує зелений шрифт на білому фоні з додаванням жовтих об’єктів.
На мою думку, використання зеленого як основного кольору текстів – дуже ризиковане, оскільки він заспокійливо впливає на психіку людини, але водночас викликає бажання спробувати щось нове. У поєднанні з жовтим піднімає настрій та працездатність, викликає інтерес та довіру.
Можу сказати, що досить вдалою є ідея реклами Народного фронту Арсенія Яценюка. На відміну від попередніх рекламних компаній незрозумілостей менше, але вони все ж таки присутні - незрозумілий виборцям знак (чи то логотип) та кольори перевернутого прапору України. Досить збуджено може сприйматись жовтий колір – колір сонячного світла, радості та доброти, якого більше 60% у рекламі. На білборді зазначено назву сили та слоган, який є достатньо впевненим та рішучим.
Традиційними кольорами ВО Свобода та нардепа Юрія Бублика є також національні кольори. Тут скоріше за все до уваги слід брати традиційність використання – ця політична сила більше 10 років незмінно використовує кольори прапора України. Поєднання жовтого з синім є досить гармонійним при використанні їх у невеликих елементах, але іноді на рекламі цієї політичної сили забагато зайвих елементів. Жовтий колір на елементах викликає бажання довіри, відкритості, це колір тепла та сонячного світла. Синій колір викликає почуття спільності, згоди, підштовхує до рішучих дій. Жовто-синя гама білбордів цієї політичної сили говорить про те, що її представники бажають бути визнаними народом, є активними та надійними.
Також можу сказати, що деякі політтехнологи використовують колір як асоціацію. Так, у цьогорічній передвиборчій агітації багато кандидатів використовують жовто-сині кольори, асоціюючи їх з національними кольорами, оскільки за останні півроку патріотичний дух українців зріс у кілька разів. Окрім цього слід звернути увагу, що крім кольору одним із вагомих елементів на агітаційних матеріалах мажоритарників є зображення кандидата. Іміджмейкери та політтехнологи знають, що на виборця впливає вигляд та погляд кандидата. Людська підсвідомість фіксує їх та сприймає як «своїх» або «чужих». Якщо кандидат сидить дуже рівно, гордо, має погляд кудись убік, тримає руки перехрещеними або їх не видно на фото, вираз його обличчя дуже похмурий, тривожний або пихатий, в такому випадку він не призведе на електорат позитивного враження. Якщо ж кандидат викликає довіру, подобається, трохи усміхається вам, дивиться прямо на вас, використовує відкриті жести та пози – ваша підсвідомість сприйматиме його як «свого».
Також є певні правила використання слоганів: повідомлення має бути коротким (читатися одним поглядом, бажано в один рядок), звичного шрифту, стимулювати виборців на прийняття потрібного рішення. Зазвичай впливають на наші потреби – у самозбереженні, достатку, комфорту, прагнення задовольнити наші бажання, мрії, а також різного роду обіцянки.
Не слід недооцінювати передвиборчі технології та здійснювати свій вибір виключно на основі політичної агітації. Не голосуйте серцем, голосуйте розумом! Лише тоді ми побудуємо вільну країну з політиками, які будуть піклуватися своїм народом!
Статтю підготовленно за матеріалами психолога Анни Шавиро