– Почну з важкого запитання: Ваша улюблена передача на оновленому каналі «Місто»?
Олексій Черкас:
– У мене улюблений цілий проект. Називається «Місто. Ранок». Я прокидаюся і вмикаю телевізор, щоб подивитися в прямому ефірі полтавське ранкове шоу. Після ребрендингу, із 1 вересня, у нас на каналі побільшало прямих ефірів. Щоранку запрошуємо до студії гостей на діалог із найактуальніших тем. За півроку існування проекту майже 200 людей різноманітних професій побувало в нашій студії.
Діана Литвиненко:
– Насправді, коли постало питання про необхідність багато працювати наживо, ми трохи хвилювалися, вважали, що полтавці не готові спілкуватися в режимі прямого ефіру, все-таки люди у нас обережні. Але полтавці приємно здивували, вільно спілкуються у прямому ефірі. Глядачі самі пропонують цікавих особистостей, підказують, хто б міг бути наступним гостем. До речі, мені на каналі «Місто» найбільше подобається програма «Розслідування». Коли ми вирішили започаткувати цей проект, ми побоювалися, що для Полтави він може бути дещо агресивним: він або просто «не піде», або розслідування будуть надто поблажливі. Адже в нас спокійне місто, і проводити розслідування – це найкоротший шлях до того, аби зіпсувати стосунки з людьми. Проте все пішло чудово. Із нами почали більше рахуватися, і прийшло розуміння, що домовитися з журналістами можна далеко не завжди. Це, звісно, трохи лестить. А в нас з’явилося розуміння, що навіть наше маленьке містечко можна трохи розхитати, чиновників – ткнути носом у недоліки їхньої роботи, змусити звітувати.
– Було таке, що двері якогось кабінету для вас після проекту зачинилися назавжди?
Діана Литвиненко:
– Розумний чиновник усвідомлює: якщо він не дасть нам роз’яснення або зачинить перед нами двері, ми це покажемо, і кому буде краще? Але – так, ситуації є різні, як і люди: є такі, хто ображається, уникає спілкування з нашими журналістами, по півроку не відповідає на дзвінки.
Олексій Черкас:
– Одна з заповідей кодексу журналістської етики: служити суспільству, а не владі. Тому ми ставимося до таких ситуацій спокійно.
– Скільки вже провели розслідувань?
Олексій Черкас:
– «Місто. Розслідування» виходить щотижня. За півроку існування проекту наші журналісти провели більше 20 розслідувань…
– І яке з них найрезонансніше?
Олексій Черкас:
– Про вбивство Олега Бабаєва, мера Кременчука. Ми отримували відгуки від глядачів ще протягом кількох місяців. Та й кременчуцькі видання активно поширювали наше відео.
– Скільки часу зазвичай займає розслідування?
Олексій Черкас:
– По-різному. Від кількох днів до кількох тижнів. Ми намагаємося щотижня запускати нове, але не завжди встигаємо, бо потрібно ж перевірити факти, отримати відповіді на запити. Хочу зазначити, що наші журналісти завжди неупереджені, об’єктивні й ретельно перевіряють інформацію.
– Яких ще оновлень зазнав канал «Місто»?
Олексій Черкас:
– Ми оновили техніку та відпрацювали багато нових інструментів для глядача. Зокрема, прямі включення за допомогою планшетів, скайпу. Цю технологію ми активно використовували у день виборів. Це нове впровадження для полтавських телеканалів, більш ніхто так не робить.
– Як гадаєте, чого ще не вистачає, щоб досягти рівня центральних каналів?
Олексій Черкас:
– Інвестицій. У центральні канали вкладають великі кошти, ми ж не настільки багато заробляємо. Реклама – наш основний вид заробітку. Після різких стрибків курсу долара ми розцінки на неї не змінили, крім того, ситуація на ринку така, що рекламодавці зараз дуже скорочують витрати на рекламу.
– Нам у редакцію іноді телефонують читачі й просять, щоб у газеті було «менше війни». Чи стикалися ви з таким бажанням ваших глядачів? Чи багато у вас сюжетів про бойові дії?
Діана Литвиненко:
– Ми намагаємося берегти нашого глядача і дотримуємося здорового балансу у «Новинах». У нас немає таких випусків, де б сюжетів про АТО було більше 50 відсотків, бо розуміємо, що місто живе й іншими проблемами, та й регіон у нас, на щастя, не дуже дотичний до зони бойових дій. Тому працюємо над тим, щоб не перевантажувати глядача й дозовано подавати інформацію. «Новини» у розумних пропорціях наповнюємо і культурою, і освітою.
– Я нещодавно спілкувалася з одеськими колегами, вони кажуть, що в Одесі працює близько 30 телеканалів. У нас у Полтаві значно менше: ОДТРК «Лтава», студія «Місто», ІРТ та «Місто+» і, віднедавна, «Громадське телебачення». Чи є конкуренція і які передачі колег вам подобаються?
Діана Литвиненко:
– Приємно те, що в Полтаві немає відвертої ворожої конкуренції. Усі розуміють, що ми колеги і ринку нам вистачає. Так вийшло, що ми з колегами орієнтовані на різні категорії глядачів. Наш – це полтавець 30-50 років, на нього й орієнтуємося. Жодної війни за глядача. Ми всі професіонали.
Олексій Черкас:
– Ми в хороших стосунках і з «Лтавою», і з ІРТ. ІРТ – це канал, більше орієнтований на рекламу. Іноді дивлюся на цьому каналі «Кулінарну країну».
– А собі ідею позичити не хочете?
Діана Литвиненко:
– На нашому каналі багато років був схожий проект «Апетитна програма». Поки що ми вирішили від неї перепочити. Але якщо знайдеться спонсор, ми готові її відновити.
– А Ви, Діано, що дивитеся на інших полтавських каналах?
Діана Литвиненко:
– Я точно знаю, що найважче працювати наживо, тому програми, які виходять у прямому ефірі, тим більше на регіональному рівні, найбільш цінні. Тому, крім наших, «містовських», інколи дивлюся ранкову програму на «Лтаві», яка, як і в нас, йде в прямому ефірі.
– Наближаються вибори, найгарячіша пора для журналістів. Провокації, судові позови, вал неправдивої інформації – готуєтеся якось до цього? Який випадок вам найбільш запам’ятався у виборчий період? Я особисто пам’ятаю, як на минулих виборах мера, 2010-го, депутат міської ради Олексій Гавріков вдерся до нашої редакції шукати у нас Олександра Мамая ще й студію «Місто» з собою привів.
Олексій Черкас:
– Із часу останніх місцевих виборів багато змінилося. Країна на межі війни, тому важко прогнозувати.
Діана Литвиненко:
– Але ми до виборів завжди готові. Все-таки, це трохи відволіче Полтаву від буденності, від війни. Та й нам це цікаво, кров журналістська грає. На щастя, за 14 років роботи студії «Місто» жодних судових позовів під час виборів до нас не було. Із того, що запам’яталося, так це інтрига минулих виборів: чи відбудуться дебати між Юрієм Бубликом та Андрієм Матковським.
Олексій Черкас:
– Це могли бути гучні дебати. Андрій Матковський запросив Юрія Бублика до нас. А Юрій Бублик своєю чергою запросив Андрія Матковського на «Лтаву». Та вони так і не зустрілися.
Діана Литвиненко:
– Ми до останнього не знали, чи зійдуться опоненти, чи ні. Але вони обоє люди виховані й стримані, тож гучного скандалу не було б, хоча певне напруження відчувалося.
– Яка найдавніша передача на вашому каналі?
Діана Литвиненко:
– Наш основний продукт – «Новини», з ним ми почали виходити до полтавського глядача 14 років тому. Спочатку – у тестовому режимі – один раз на два дні. Нині – п’ять разів на добу впродовж робочого тижня. У суботу – «Місто. Розслідування», а в неділю – підсумкова програма «Тиждень». Також серед перших були «Астропрогноз» з Юлією Кривошеєвою та «Погода» з Есмірою Інзик.
– Співпрацюєте з центральними телеканалами?
Олексій Черкас:
– Наразі до нас звернувся телеканал «Україна». Хочуть користуватися нашими найактуальнішими сюжетами.
Діана Литвиненко:
– Якщо раніше майже кожен центральний канал мав в обласному центрі свій корпункт: журналіст, оператор, монтажер, то зараз вони від цієї практики відходять і домовляються з регіональними каналами, які роблять сюжети і для себе, і для них.
– Плануєте збільшувати частку ефірного мовлення?
Олексій Черкас:
– Нині ми виходимо в ефір 9 годин, ділимо його разом із каналом «Тоніс». Але плануємо отримати ліцензію на цифрове мовлення, щоправда, конкурс на отримання цієї ліцензії постійно переноситься. Проте, щойно вона у нас буде, будемо виходити в ефір цілодобово, збільшимо кількість випусків «Новин», запустимо інші проекти, транслюватимемо телесеріали та художні фільми.
– А якби у вас був мільйон доларів США, куди б його вклали? Нову студію, техніку закупили б?
Олексій Черкас:
– Техніку ми й так закупили. Є нова студія.
Діана Литвиненко:
– Але студій багато не буває. Ніколи не буває зайвою і друга, й третя студія. Наразі ж, завдяки ребрендингу, наша студія може набувати близько 200 віртуальних видозмін.
Олексій Черкас:
– Вклали б кошти у виробництво власного програмного продукту. Залучали б більше фахівців із різних напрямків. От як колись у нас була кулінарна програма, можна було б створити проект про автомобілі, мандрівки. На центральних каналах дуже рейтингові програми про подорожі типу «Орел і решка», «Світ навиворіт». Але, звичайно, вони дуже затратні. Хоча наш основний продукт – новини. Ми намагаємося завжди висвітлювати найгостріші, найактуальніші для міста теми, то, сподіваюся, що коло наших глядачів буде постійно розширюватися.
До теми:
Юрій Шавиро розповів про тхеквондо, тренерство, дружбу конкурентів та шкільні щоденники
Юрій Бублик, нардеп, який йде на компроміси.
Володимир Івченко, депутат, який не зміг домовитися із «Совістю»